Jak fotit svatbu 8. díl – Fotografování nevěsty a ženicha

Jaký čas zvolit pro portrétní focení ženicha a nevěsty? Jsou nějaké fotky "nutnost" pro klienty? Můj osobní přístup k párovému focení: jak nechat vyniknou pravou osobnost klientů, jak si mají focení užívat, jak má být focení dlouhé, potřeba individuálního přístupu.

Potom co jsme vyfotili velkolepou svatební hostinu, můžeme společně se ženichem a nevěstou opustit svatební hosty a jít udělat ven „pár fotek“. Tahle část focení může být pro každého fotografa velice individuální záležitostí. Některý fotograf si ji může režírovat více, jiný méně, každý má svůj vlastní styl focení. Je poměrně těžké dát nějaká obecná doporučení, která by platila pro všechny fotografy, takže spíš jen popíšu, jaký přístup k focení volím já.

focení nevěsty a ženicha

Na svatebních fotografiích se snažím, aby z nich šlo poznat, že si nejsou ti dva lidé cizí. Že to nejsou najatí modelové z agentury, ale že se opravdu znají a že se mají rádi. Nemusí být mezi nimi zrovna láska, může to být i nenávist, ale ať je to cokoliv, chci, aby to šlo na fotce vidět :-)

Kdy fotit portréty nevěsty a ženicha

Kdy fotit nevěstu a ženicha? Každý čas v průběhu svatebního dne má svá pro a proti. Svatební focení je bohužel často o kompromisech. Já osobně nejčastěji fotím hned po hostině. Vím, že světlo by bylo večer lepší, ale fotit dříve má taky svoje výhody (viz níže). Fotím ve stínech budov, pod stromy atp., kde polední slunce nevytváří nelichotivé stíny ve tvářích (a kde je i nižší teplota v parných letních dnech). Zároveň soucítím s novomanželi, mohou si pak už v klidu užívat zábavu se svatebními hosty a nechci je pak už odtahovat od večerní zábavy. Samozřejmě záleží, jaký typ klientů mám zrovna před sebou a jaké jsou jejich požadavky – pokud je pro ně fotografování velice důležité, tak se mu musí spousta věcí podřídit a focení nejspíš proběhne až večer.

Ale i když fotíme v brzkých odpoledních hodinách, večer pak kontroluji venkovní podmínky a pokud je nádherný západ slunce s červánky na obloze, vyzvu třeba na kratičké desetiminutové focení ženicha s nevěstou na dalších pár fotek, pro efekt. Protože by byla škoda přijít o hezký západ slunce – zvlášť když mají klienti najatého svatebního fotografa na celodenní focení, ne pouze na obřad.

Když budeš fotit novomanžele už před svatebním obřadem

Výhody

  • Make-up a účes je v nejlepším stavu pro detailní portrétní záběry. Ještě nerozteklý od slz, nerozteklý od slunce (když nevěsta dlouho stojí při venkovním obřadu na slunci, tak nedokáže vzdorovat žádný make-up).
  • Novomanželé později nemusejí opouštět na delší čas svatební hosty. Jakmile svatební hosté jednou dorazí, už s nimi můžou být celý den.

Nevýhody

  • Musíme si přivstat, abychom všechno stihli.
  • Pořád se musí hlídat čas, abychom se vrátili na svatební obřad včas.
  • Klienti nejsou před obřadem ještě klidní, protože mají starost, aby všechno dobře dopadlo. To se může odrazit na jejich výrazu tváře v průběhu focení. Až po obřadu z nich spadne největší tíha psychiky.
  • Při focení si musíte dávat zvýšený pozor na to, aby se nezašpinily/nepoškodily šaty, na svatební obřad by měly být šaty stále v dobrém stavu.

Když budeš fotit párové fotky hned po hostině

Výhody

  • Make-up a účes je v lepším stavu než večer.
  • Fotit dřív je jistější než fotit později. Než se umažou šaty. Než začne pršet. Než nevěsta omdlí. Než se ženich opije. Než ho za to nevěsta praští. Než se ženichovi objeví monokl.
  • Svatební hosté dojídají, v klidu odpočívají, jsou spokojení, nebudou se nějaký čas zlobit, že je novomanželé opustí.

Nevýhody

  • Ostré polední slunce, příliš velké kontrasty

Když budeš fotit novomanžele až večer (zlatá hodina)

Výhody

  • Nejlepší světelné podmínky

Nevýhody

  • Zvýšené riziko deště. A focení se už nedá odsunout na pozdější hodinu.
  • Novomanželé opustí svatebčany „v tom nejlepším“, když je zábava už rozjetá.
  • Make-up a účes v nejhorším stavu (pokud není vizážistka na místě celý den.)
  • Novomanželé jsou večer už nejvíce unavení.
focení nevěsty a ženicha

K rozesmátým situacím si můžeš pomoct různými instrukcemi. V tomto případě jsem řekl nevěstě, aby přišla tajně zezadu k ženichovi a zatímco on se díval do objektivu, nevěsta ho překvapila.

Některé fotky, které klienti budou pravděpodobně chtít

  • Jedna tradiční fotografie po vzoru studiových obrazů našich rodičů/prarodičů. Tj. fotka, kde novomanželé stojí u sebe a oba se strnule dívají směrem do fotoaparátu. Detailní záběr od hlavy k pasu. Takovou fotku možná nebudou vyžadovat přímo tvoji klienti (zvlášť pokud se jedná o mladší generaci), ale může se stát, že po ní zatouží rodiče novomanželů. A pokud jsi na svatbě nic podobného nevytvořil/a, tak… game over :-)
  • Pokud se jedná o fotku na zámku nebo v jiné „fotogenické“ lokalitě, měli by klienti získat celek – záběr, kde jsou oni a v pozadí celý zámek (nebo jiná lokalita).
  • Detailní portréty zblízka, od hlavy k prsou nebo k pasu
  • Záběry celých postav, zejm. nevěsta ve svatebních šatech. Její šaty zepředu, zboku a zezadu se spuštěnou vlečkou. Oblek ženicha jen zepředu a zboku – zezadu ženicha kupodivu nefotím :-).
  • Nevěsta se svatební kyticí v rukou
  • Fotografie snubních prstenů na jejich rukou

A pak se dá vymýšlet nepřeberné množství dalších fotografií, ale to už je na každém fotografovi. Stojící, sedící na lavičce, v trávě, utíkající, skákající, otáčející, smějící, vážné výrazy, polibky, objetí, letmé doteky, velké detaily, měň nadhledy, podhledy, foť siluety, mraky, atd. Hlavně nezapomínej, že nefotíš jen informativní fotografie (jak kdo vypadal), ale snažíš se zahrnout emoce (jak se kdo cítil). Přemýšlej o tom, jaký je záměr tvých fotografií. Nesnažíš se vytvořit pouze „hezké“ fotky, že ne? Hezké fotky můžeš dělat v žánru produktové fotografie. Snaž se do toho vložit něco hlubšího a po vyfocení se ptej, jestli se ti to povedlo. Nebo to naopak foť s povrchní humornou nadsázkou, ale neustále si buď vědom/a toho, co děláš a proč to děláš.

focení nevěsty a ženicha

Snaž se o co nejvíce přirozené úsměvy, i když lidé koukají do objektivu. K tomu, aby se lidé chovali přirozeně, musí se v první řadě dobře cítit. Svatební fotograf musí umět navodit přátelskou a uvolněnou atmosféru.

Můj osobní přístup k párovému focení

Jak nechat vyniknout pravou osobnost ženicha a nevěsty

Můj osobní přístup často popisuji jako kameramanský. Není to úplně přesné, ale snažím se to tak přiblížit. Je to z toho důvodu, že lidi často fotím v pohybu. Snažím se, aby neustrnuli v jedné pozici, aby stále něco dělali a nesoustředili se na focení, ale na sebe navzájem. Na začátku sice nafotím pár formálních portrétů, kde se ženich a nevěsta dívají přímo do fotoaparátu (oční kontakt s divákem je taky velice důležitý!). Potom už ale chci, aby se dívali spíš sami na sebe, protože v těch jejich očích bude určitě něco jiného, než kdyby se dívali na mě. Zároveň v sobě navzájem mohou nalézt podporu, nestojí před tím velkým zlým foťákem sami, jsou na to dva. Říkám lidem spíš CO mají udělat, než JAK to mají udělat. Kouzelný přínos tohoto přístupu je v tom, že je nestylizuji do role nějakých svých vlastních ideálních představ, ale že každý pár si může moji instrukci vyložit trochu po svém a vnést do ní svoji individualitu. Když řeknu, jak přesně se mají postavit, kam přesně umístit ruku atp., budou sice vypadat skvěle, ale nebudou to oni, bude to umělé. Když pouze řeknu „obejměte se“, každý pár se objímá trochu jinak. Můžeme to pak spolu doladit, aby to vypadalo dobře, ale neměly by se z toho zcela vytratit jejich osobnosti. Proto si myslím, že vždycky je dobré nechat jistou míru „nejasnosti“ v dané instrukci, kterou si klienti udělají po svém.

Svatební fotografování jako příjemně prožité chvíle

Nehledě na to, že dávat přesné instrukce může být pro klienty protivné. Obzvlášť muži jsou takoví, že se často neradi fotí, nechtějí být nijak režírovaní, nechtějí aby jim cizí člověk říkal, co mají přesně dělat, jako nějaké loutce na ovládání. Svatební fotografování by rozhodně nemělo páru zkazit svatební den. Tahle chvíle není jen o focení. Je to i o zanechání hezké vzpomínky, že ten okamžik se měli spolu oba dobře. Párové focení se snažím pojmout jako nenásilnou procházku, ženich s nevěstou by si ji měli v ideálním případě co nejvíce užít. Je to jediný čas v průběhu svatebního dne, kdy jsou spolu a zároveň stranou od lidí, tak ať si to užijí. Nejlepší je, když se modelové před fotoaparátem cítí hned od začátku uvolněně, chovají se nenuceně, nesoustředí se na to, „jestli jim jdou vidět zuby“ nebo „jestli je k fotoaparátu v každý okamžik nasměrovaná jejich hezčí strana obličeje“. Většina lidí ale tohle neumí, myslí si, že se od nich očekává před fotoaparátem kdovíjak složité pózování, jsou proto nervózní, atp. Úkolem svatebního fotografa je odbourat co nejrychleji tuto prvotní rozpačitost a zachytit pak jejich přirozené chování a výrazy obličeje bez přetvářek.

Délka párového svatebního fotografování

I proto doporučuji focení, které trvá minimálně půl hodiny. Lepší je říkat hodinu, protože harmonogram se často zpozdí, než se vyrazí, než se nevěsta překontroluje v zrcadle, než se dojde na konkrétní místo focení… dvacet až třicet minut bývá často pryč. Delší čas neznamená pouze více fotografií. Delší čas na focení znamená hlavně zvýšení kvality fotek, ne jen kvantity. Pokud totiž ženich s nevěstou nepracují jako moderátoři televize nebo jako modelové, tak nejsou zvyklí stát před fotoaparátem, obvykle jim trvá pár minut, než se dokážou uvolnit. A jde nám právě o to, nafotit přirozené fotky. Proto na začátku fotím spíše formální portréty typu samostatná nevěsta bez ženicha, samostatný ženich bez nevěsty – tam se ještě tolik nesnažím zachytit emoce. A poté, co si na sebe navzájem více zvykneme, přistupuji k párovému focení.

Přirozenost ženicha a nevěsty před svatebním fotografem

K celkovému uvolnění a přirozenosti klientů rozhodně vekou mírou přispívá osobnost svatebního fotografa. Jak se říká, portrétní fotograf by měl být hlavně psycholog, pak až fotograf. Mimo jiné se snažím všem klientům tykat, abych odstranil co nejvíce zbytečných formálních překážek, které mě od nich vzdalují – hlavně aby se cítili před fotoaparátem co nejlépe, v přátelské atmosféře. Další skvělou příležitostí, jak zlepšit přirozené chování lidí, je domluvit si s nimi předsvatební fotografování. Je to taková zkouška focení nanečisto, ale hlavně příležitost, jak se fotograf lépe seznámí s klienty a jak může navázat kamarádský vztah. Klienti se pak jistě cítí na svatbě lépe, protože už vědí, co je při focení čeká (a že to není žádná hrůza) a znají mě jako fotografa lépe. Předsvatební focení je mimochodem i fajn prostředek pro zvýšení tržeb fotografa. Ale zároveň opravdu věřím, že má svoji nemalou přidanou hodnotu pro výsledné svatební fotografie.

Potřeba individuálního přístupu

Poslední, co bych chtěl zmínit, je individuální přístup ke klientům. Nemůžeš se ke všem typům klientů chovat stejně. Můžeš je sice zkusit pro sebe zaškatulkovat do určité kategorie, ale určitě není každý pár stejný. Pozorně poslouchej jejich přání. Pečlivě vyslechni jejich obavy (jakkoliv se ti mohou zdát přehnané). Chovej se ke svým klientům s úctou. Pozorně se dívej. Vnímej jejich reakce. Výše jsem psal, že dávám záměrně „neúplné instrukce“ k tomu, co mají lidé před fotoaparátem udělat, ale pokud mám před sebou typ klientů, který vím, že se mi nepovede rozhýbat k samostatnosti ani za půl hodiny, dávám jim naopak instrukcí co nejvíce, musím je umět vést. Někdo má rád víc fashion focení, jiný lifestyle. Zkrátka přizpůsobuj způsob focení tomu, kdo před tebou zrovna stojí.

A jak fotíš nevěstu a ženicha ty?

Kdy je v průběhu dne fotíš? Považuješ některé fotky za „nutnost“, kterou musí bezpodmínečně dostat klienti z každé svatby? Dej vědět jakýkoli tvůj tip k párovému svatebnímu focení, napiš dalším čtenářům dolů komentář ;-)

focení nevěsty a ženicha

Snaž se o přirozené fotografie. Tohle není fotka „podívejte se do foťáku a usmějte se“.

Sdílejte prosím!

Štítky: , , , , , , ,

Blog svatebního fotografa » Svatební fotografování
17. 12. 2019, aktualizace 5. 6. 2020
Autor: svatební fotograf Petr Doležal

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments