Kouzelné úpravy svatebních fotografií
Připravil jsem pro Vás ukázky, jak různými způsoby dokážu vylepšit Vaše svatební fotografie. Levá část fotek je vždy před úpravou, vpravo po úpravě (pohybujte svislou čárou, abyste více odkryli jednotlivé fotografie). Některé úpravy se týkají retuší v počítači, jiné jsou provedené přímo při focení.


Na této svatební fotce jsem upravil hlavně celkovou barevnost stromu a oblohu. Obloha není přidaná fotomontáží, je pouze zvýrazněná. Ženich s nevěstou jsou pod stromem :-)


Na svatební fotce jsem odstranil skvrny ze schodiště a celkově jsem fotku vyladil.


Jednoduchý převod barevné svatební fotografie do černobílé podoby vs. Pokročilý převod do černobílé (který je zároveň konstrastnější)


Retuš pleti a vlasů. Obvykle to, co je trvalou součástí člověka (jako pihy), na svatební fotografii nechávám. To, co je dočasné (modřinky, akné), to retušuji.


Na svatební fotce jsem provedl celkové tonální a barevné úpravy, odstranil jsem zástrčky ze zdi, prokreslil šaty nevěsty.


Nudný svatební den vs. Zachycení nálady a vztahu dvou lidí. Nejsou to skvělé fotky, ale dobře demonstrují moji snahu o zachycení něčeho více než jen dokumentace vzhledu lidí.


Ve svatební fotce jsem prosvětlil stíny v závěsech, na nevěstě a ženichovi. Nechal jsem vyniknout šaty a rysy obličejů. Naopak strop a okolí jsem ponořil do větší tmy, aby neodváděly pozornost.


Na svatební fotografii jsem provedl korekci barev (tzv. vyvážil bílou barvu), takže už není nažloutlá jako původně. Nejdůležitější jsou tady oči nevěsty, které sledují padající figurky z dortu, ale jelikož bylo v místnosti horní osvětlení a já nechtěl blýskat do obličejů, oči nevěsty jsou utopené ve stínu. Oči jsem jí proto prosvětlil dodatečnou editací v počítači. Zároveň jsem provedl korekce pleti a vlasů nevěsty v podpaží a další drobné úpravy.


Tuto svatební fotku s prskavkami jsme fotili na omezeném prostoru, vzadu prosvítaly další světla. Celkově jsem odstranil nažloutlý nádech fotografie a rušivá okolní světla vyretušoval.


Fotil jsem téměř v protisvětle, finální svatební fotografii potkalo ztmavení a práce s kontrastem celé fotky.


Toto svatební fotografování jsme načasovali až k večeru, kdy bylo slunce už nízko. Původní fotka ale postrádala správné zlatavé barvy zapadajícího slunce, takže jsem je do fotografie vrátil. Také jsem musel vyretušovat člověka v pozadí a prasátka na ženichovi od slunečních paprsků.


Původní svatební fotka je zahalená do nehezkého zeleného oparu. Očistil jsem trávník a celou fotku jsem zarámoval tmavou vinětou, aby portrét ženicha a nevěsty lépe vynikl.


Původně se nevěsta se ženichem na fotce úplně ztráceli, zesvětlil jsem je. Dále jsem zvýraznil oblohu a odstranil vady dřeva na mostě, toho si ale na tomto malém náhledu asi nevšimnete.


Byl deštivý den, zvýraznil jsem mraky. Rád přináším do svatebních fotografií drama, divoké mraky, rozevláté šaty, pohyb, vášeň. Líbí se mi, jak mraky působí pěkně výtvarně, je to podle mě lepší než čistá bílá nebo modrá obloha.


Ze svatebního focení na Vltavě jsem ořezem odstranil břeh a ejhle, najednou je z toho svatební fotka z moře :-)


Celkové vylepšení kontrastu fotky. V pozadí je pár drobných retuší, na této malé náhledové fotce méně viditelných, odstranění hromosvodu, který byl příliš blízko hrudníku nevěsty, ad.


Celkové zlepšení svatební skupinové fotografie.


Asistentka držela šaty nevěsty, na původní fotce prosvítá její ruka, takže jsem ji vyretušoval. Vpravo jsem značku změnil, pro legraci jsem místo původního čísla „70“ vložil datum svatby. Běžně to nedělám, ale i to je samozřejmě možné udělat.


Toto určitě není běžný způsob focení, lepší by bylo použít např. blesk. Ukazuji zde ale opět další možnosti digitální fotografie, jak se dá každá fotka zesvětlit nebo naopak ztmavit.


Svatební obřad focený zezadu. Fotografii jsem upravil barevně a prokreslil detaily vnitřní architektury.


Zvýraznění dramatické oblohy na svatební fotografii.


Tuto svatební fotku jsem převedl do černobílé a prokreslil jsem šaty nevěsty.


Žádost o ruku :-) Zasloužila si větší kontrast.


Ořezem jsem zlepšil kompozici fotografie, protože její geometrická přesnost je pro toto svatební foto velice důležitá.


Tonální úpravy, kontrast, barvy.


Opět práce se světlem a stínem, kotrastem a s barvami.


Na fotce si všimněte změny obličejů a rukou ženicha a nevěsty.


Na svatební fotce jsem odstranil kanál za ženichem a nevěstou, oživil jsem barvy.


V tomto místě na břehu Vltavy bývá často plno drobných odpadků. Odstranil jsem je ze země, fotku jsem zesvětlil a vyretušoval jsem jeden list, který se „dotýkal“ Staroměstské mostecké věže. Profesionální retuše si všímají i takto malých detailů. Ve velkém formátu fotografie je každý malý detail mnohem více vidět.


Tuto svatební fotografii jsem už na místě fotil s jasnou představou výsledné černobílé fotografie. Pod oknem jsem retušoval osvětlení, protože jsem požadoval čistší (více minimalistický) vzhled fotografie.


Východ slunce nemá modré barvy, ale zlatavě hřejivé. Proto jsem barvy opravil a také jsem vyretušoval nepříjemnou srostlici: nohy chodce v pozadí, které vyčnívaly pod závojem nevěsty. Jak odstranit nežádoucí osoby z fotografií? Napsal jsem na to celý článek.


Podzimní svatba by měla být hlavně o žluto-červeno-hnědých barvách. Původní fotografii ale podzimní barvy chyběly, tak jsem se s tím popral.


Zvýraznění kresby na svatebních šatech, na obloze a na schodišti, celkové zesvětlení svatební fotografie.


Původní barevná fotografie je o ničem. Upravená černobílá fotka je daleko zajímavější. O černobílých svatebních fotografiích jsem napsal článek, tam najdete fotku ve větším.


Korekce barev, tzv. oteplení z modré škály do teplejší škály žlutých barev.


Na původní fotografii chyběly detaily v černém pilíři i v bílé obloze. Kresbu jsem proto vrátil do hry.


Původní svatební fotka byla mdlá, ani odstíny barev neodpovídaly skutečnosti.


Původní fotografii halil ošklivý zelený závoj, takže jsem barevnost i světlost fotky opravil.


V areálu Pražského hradu se zapadajícím sluncem. Oblohu jsem nevkládal fotomontáží, to nedělám nikdy, ale vytáhl jsem její barvy, aby byly daleko výraznější. Katedrála se ztrácela v úplné tmě, zesvětlil jsem ji, aby byla její kresba čitelná.


Při tomto focení jsme použili blesk pro osvětlení tváří (aby nezanikly mraky na obloze), ale molo na břehu rybníka, kde jsme stáli, bylo dlouhé a nemohli jsme svítit příliš zblízka, aby světlo nebylo vidět v záběru. Světlost jsem proto doladil až v postprocesu editačním programem.


Původně chybná tmavá expozice fotografie, na finální svatební fotografii je upravená.


Zesvětlení, oteplení barev, v pozadí odstraněné bílé kdoví-co, v levém horním rohu odstraněný softbox se světlem, který jsem měl postavený na stativu.


Běžný nezajímavý úhel focení vs. Focení z podřepu


Nevhodné použití blesku přímo do očí, viditelné stíny za osobami vs. Odraz světla blesku od stěny


Na tomto svatebním fotu je hlavním motivem značka Rolls-Royce, před úpravou fotky se ale ztrácela ve tmě. Spolu s ní jsem nechal vyniknout sošku okřídlené dámy (Spirit of Ecstasy).
Líbí se vám, jak svatební fotky upravuji? Přejete si naučit nebo zdokonalit práci v programech Adobe Lightroom nebo Photoshop? Ozvěte se mi, pořádám individuální kurzy postprocesu fotografií na míru.