svatební fotograf

Hledání optimálních řešení při svatebním fotografování

Svatební fotografování obvykle neprobíhá v ideálních podmínkách. Na svatbě jsme omezováni délkou času focení, ochotou svatebčanů, počasím, technickými možnostmi, snahou co nejméně narušovat svatebčanům příjemný zážitek ze svatby, atd. Jako svatební fotografové proto hledáme taková řešení, u kterých se sice snažíme o kvalitní fotografie, ale zároveň musíme respektovat daná omezení.

Svatební fotografování bývá bojem o to, abychom dosáhli co nejlepších výsledků při určitých omezených možnostech. Zdaleka ne vždy je vítaná snaha o dosažení dokonalých výsledků, často je spíš potřeba najít rovnováhu mezi využitím dostupných zdrojů (např. omezeného času) a kvalitou výsledné fotografie.

Proto si myslím, že při hodnocení svatebního fotografa je hodně důležité vědět, jak šikovně dokáže využívat omezených možností. Jestli dokáže fotit v přítmí, v dešti, jestli dokáže přesvědčit neochotné svatebčany k fotografování, jak rychle se dokáže přizpůsobovat, kolik času mu zabere vytvoření potřebných snímků, atd.

Příklady hledání optima při svatebního fotografování:

Hledání optima v délce focení

Při focení skupinek svatebních hostů je potřeba vybalancovat pečlivost a dobu fotografování.

  • Příliš krátký čas na focení vede k ledabylému uspořádání lidí, svatebčané jsou pak na fotkách neupravení, mají mobily v kapsách, špatně zapnutá/rozepnutá saka, drží v rukou bublifuky a igelitové tašky,…
  • Příliš dlouhý čas – když chce svatební fotograf odstranit co nejvíce nedostatků, je k tomu potřeba více času a více pokynů směrem ke svatebním hostům. Při příliš dlouhém focení mají svatebčané tendenci být otrávení, nesoustředění, rozmrzelí, hladoví, žízniví, bolí je nohy a potřebují si jít zakouřit :-)

Volba optimální denní doby pro fotografování

O výhodách a nevýhodách focení v různých denních dobách jsem psal už v souvislosti s portrétním fotografováním ženicha a nevěsty. Ve stručnosti tady připomenu:

  • Focení před obřadem zaručuje, že šaty nevěsty jsou čisté, make-up dokonalý. V průběhu focení se ale musí hlídat čas, snoubenci mohou být nervózní, existuje riziko ušpinění šatů před svatebním obřadem.
  • Portrétní focení hned po obřadu – nálada je uvolněnější, vizáž taky zatím v pořádku. Jakmile se odfotí, novomanželé se už mohou soustředit na zábavu se svatebními hosty. Po obřadu bývá ale polední čas, takže svítí nepříjemné polední sluneční světlo, s velkými kontrasty, tvrdými stíny, se strmým směrem svícení shora.
  • Večer je lepší světlo (zlatá hodinka), měkčí stíny. Vlasy a make-up už ale nebývají ve stoprocentním stavu. Večerní focení vyžaduje od novomanželů opustit svatební hosty uprostřed večerního veselí.

Snaha zavděčit se ženichovi i nevěstě

Někdy jsou požadavky nevěsty na svatební fotografování docela odlišné od požadavků ženicha. Muži často dávají přednost kratšímu focení, upřednostňují reportáž před stylizací, stačí jim méně fotografií. Ženy oproti mužům si přejí fotit delší dobu a mají rády romantičtější styl focení. Jak jako fotograf vyjít vstříc nevěstě i ženichovi? Jak zvolit dobu focení, aby vyhovovala oběma?

Vedle ženicha a nevěsty jsou samozřejmě i všichni ostatní lidé, kdo se budou dívat na výsledné fotografie: rodiče novomanželů, svatební hosté. Jak se zavděčit úplně všem, je to vůbec možné? Nejspíš je to opět o nalezení jistých kompromisů a priorit.

Kompromisy ve fotografování po boku svatebního kameramana

Pokud svatbu zaznamenávají zároveň fotograf i kameraman, může to vést ke kompromisům v jejich práci. Nejde, aby jeden z nich stál přímo před klienty a snímal je zblízka a překážel přitom v záběrech druhého člověka. Když procházejí novomanželé špalírem, nemůže fotograf ani kameraman stát přímo uprostřed, zaclánět a jít, kam se jim zachce – fotograf i kameraman se musejí domluvit, např. jít společně, bok po boku. Fotograf v některých chvílích nemůže používat blesk, i když by to vedlo k lepším výsledným fotografiím – pokud to kameramanovi vadí k vytvoření filmového záběru. Kameraman si nemůže rozsvítit lustr, kdy se mu zachce, pokud se na tom nedomluví s fotografem. Atd. Fotograf a kameraman se zkrátka snaží o co nejlepší společný výsledek (který může být na úkor kvality jednotlivých částí).

Volba, zda použít blesk

Při použití intenzivního blesku mohou být záblesky rušivé a z důstojného svatebního obřadu nebo z intimního prvního novomanželského tance se stává novoroční ohňostroj.

Když se blesk naopak nepoužije, mohou být na fotkách vidět v obličejích lidí nehezké stíny nebo nelichotivé barvy.

Opět je úkolem svatebního fotografa, aby nalezl určitý kompromis.

Hledání optima ve vzdálenosti fotografa od objektu

Nejlepší příklad může být z fotografování prvního novomanželského tance, nebo z fotografování průběhu svatebního obřadu.

  • Přílišná blízkost narušuje intimní okamžiky svatebčanů. Porušuje zásady ukázněného chování svatebního fotografa.
  • Příliš velká vzdálenost zvyšuje riziko, že se mezi fotografa a focený objekt někdo postaví a zamezí tak pořízení snímku. Kromě toho se se vzdáleností mění i optická perspektiva: z velké vzdálenosti se vytrácí dojem diváka, že je vtažený přímo do děje.

Rovnováha přátelského/byznysového přístupu

Stanovení určitých hranic platí nejen přímo pro focení, ale také pro přístup a služby svatebního fotografa. Fotograf by se měl chovat přátelsky, z vlastní zkušenosti ale vím, že člověk nesmí být lidumil až příliš, jinak toho někteří klienti mohli zneužívat a za jeho přehnanou dobrotu mu utrhnout ruce. Svatební fotograf nesmí být jen dobrodinec, musí se chovat i jako obchodník, jinak by v byznysu brzy skončil. Na druhou stranu ani velká odtažitost nepůsobí v roli svatebního fotografa dobře. Je potřeba zvolit takový rozsah služeb a takový ceník, aby byla spokojenost na straně klientů i fotografa.

Jaké jsou vaše zkušenosti s hledáním kompromisů na svatbách?

Svatební fotografování mi někdy připadá jako neustálý boj s hledáním kompromisů. Záleží i na tom, jaké klienty máte před sebou. Pokud se jedná o lidi, kteří jsou ochotní udělat hodně pro to, aby získali nejlepší fotky, pak ruce svatebního fotografa nejsou tolik svázané. Fotograf může fotit delší čas, zvolit podle sebe místa pro focení a udělat další rozhodnutí, která jsou pro kvalitu fotografií rozhodující.

Měli jste někdy i vy sami pocit, že jste viděli příležitost vytvořit skvělé fotografie, ale kvůli nějakému omezení (času, ochotě svatebčanů) jste museli přistoupit k horšímu řešení? Nebo fotíte vždy a výhradně bez kompromisů? :-) Zanechte zprávu níže v komentáři ;-)

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments