svatební fotograf

Jak odstranit lidi z fotky

Jako pražský svatební fotograf musím často řešit, jak dostat pryč z pozadí fotek cizí lidi, turisty a zvědavce. Fotografové, kteří pracují v méně osídlených oblastech, se s takovým problémem setkávají asi méně často. I tak ale tento problém čas od času řešíme všichni. Jak lidi z fotky vymazat? Vyretušovat? Požádat je, aby odešli? Oříznout fotku? Nabízím vám přehled způsobů, jak se nepohodlných osob zbavuji já - aniž bych jim ubližoval ;-)

1. Foťte ráno, dokud v ulicích není tolik lidí

Nejlepší způsob, jak se zbavit lidí na fotkách, je ten, že žádní lidé nejsou ani před objektivem. Proto foťte brzy ráno, ať jste venku dříve než ostatní lidé. Pokud chci fotit na takových známých místech, jako je Karlův most nebo Pražský hrad, začínám fotit klidně už v pět hodin ráno s prvními slunečními paprsky.

Prázdný Karlův most bez lidí
Karlův most je obvykle přeplněný lidmi, brzy ráno je ale prázdný.
Prázdný areál Pražského hradu bez lidí
Takhle prázdný nemusí být areál Pražského hradu jen v době koronaviru. I kdykoli jindy si stačí prostě přivstat.

2. Foťte širokoúhlým objektivem

Širokoúhlý objektiv má vlastnost, že objekty ubíhající do dáli se výrazně perspektivně zmenšují. Pokud jsou lidé od vás ve větší vzdálenosti, budou na fotografii velice malí. Tím pádem mohou zůstat v záběru, prostože nebudou odvádět pozornost od hlavního velkého objektu. Pokud fotím lidi, fotím je kousek od sebe, aby zaujímali velkou část fotografie a cizí lidé na pozadí fotky jsou oproti nim bezvýznamně malí.

jak potlačit lidi na pozadí fotek
Čím zvolíte širší ohnisko, tím více zvýrazníte ubíhající perspektivu. Lidé v pozadí budou daleko menší než lidé v popředí. Tady navíc pomohlo zvýraznit pár vepředu i lehké přisvětlení bleskem (viz kapitolu č. 7).

3. Schovejte cizí lidi v pozadí za osoby, které fotíte

Velice často využívám toho, že můžu nežádoucí lidi ve větší vzdálenosti schovat za osoby v popředí, které fotím. Lidé ve větší vzdálenosti se jeví vlivem perspektivy menší, takže je možné je zcela zakrýt. Na co je potřeba dávat si pozor?

  • Nežádoucí lidé v pozadí musí být zcela zakrytí, nesmí jim vyčnívat zpoza focené osoby třeba ruka nebo noha, vznikla by humorná fotografická srostlice.
  • Jako svatební fotograf často fotím pár lidí. Nežádoucí osoby v pozadí se schovají za dvě těla lépe než za jedno, je ale potřeba, aby focený pár neměl mezi svými těly mezeru, kde by prosvítal člověk z pozadí.

Na cestě od pražského hradu neustále přicházela spousta lidí. Nebylo nic jednoduššího než nechat schovat celou cestu za tělo nevěsty.

Cyklistu jsem odstranil ořezem fotografie. Chodce na chodníku jsem schoval za těla ženicha a nevěsty.

Tyto fotografie od sebe dělí jedna vteřina. Za zády nevěsty vidíte nežádoucí postavu, která se dokonce ohlédla, tím více poutá pozornost. Jakmile jsem si toho všiml, sklonil jsem se, abych nežádoucího člověka skryl za zády nevěsty.

Tady bylo potřeba počkat na správný okamžik, až kolem nás nikdo nešel. Některé lidi jsem schoval za těly ženicha a nevěsty, ty zbývající jsem se alespoň desaturoval, aby barevné oblečení nepřitahovalo pozornost (viz kapitolu 9.2).

Lidé, kteří nejvíce rozbíjejí pohled na nevěstu a ženicha, jsou na pozadí mezi nimi. Pomohlo snížit polohu fotoaparátu a nechat přiblížit nevěstu a ženicha blíže k sobě. Mě osobně stále vyrušují růžové kalhoty slečny v pozadí, stálo by za to je desaturovat (kapitola 9.2).

Bylo potřeba počkat na správný okamžik, kdy lidé byli schovaní za těly nevěsty a ženicha. Když se pozorně podívate, jsou vidět jen jejich stíny na zemi.

fotografická srostlice
Když skrýváte nežádoucí postavy v pozadí za těly fotografovaných modelů, musíte si dát pozor, aby v pozadí nevyčnívala nějaká jejich ruka nebo jiná jejich část. Tady vidíte, že z hrudi nevěsty „vyskakuje“ turista s kamerou, tvoří takzvanou fotografickou srostlici.

4. Foťte s malou hloubkou ostrosti s maximálním rozostřením pozadí

Nízké clonové číslo fotoaparátu, např. 2.8 nebo menší, lépe rozostří pozadí fotografie spolu s nežádoucími lidmi. Profesionální dražší objektivy jsou často světelnější, tzn. že u nich můžete nastavit nižší clonové číslo, tím pádem více rozostří pozadí.

Na hloubku ostrosti má vliv i vzdálenost, na kterou ostříte. Pokud postavíte modelku blízko k fotoaparátu, bude hloubka ostrosti menší, takže nežádoucí lidé v pozadí budou více rozmazaní. Když modelku postavíte od sebe do větší vzdálenosti, efekt rozostření se zmenší.

Co všechno má vliv na hloubku ostrosti?

  • nastavení clony objektivu
  • ostřící vzdálenost
  • délka ohniska objektivu
  • velikost snímacího senzoru fotografického přístroje
týnský chrám a rozostření lidé na fotce
Staroměstské náměstí bývá během dne přeplněné lidmi. Tady pomohlo fotit zblízka s naplno otevřenou clonou objektivu.
nízká hloubka ostrosti
Možná si na první pohled ani nevšimnete lidí, kteří stojí na molu v pozadí. Fotil jsem hodně zblízka, na nejmenší clonové číslo objektivu (hodnota 2.0). Tímto způsobem jsem dokázal efektně rozostřit lidi v pozadí, aby nenarušovali hlavní motiv. Zároveň jsem do fotky dodal vinětu, která ještě více nežádoucí lidi potlačila tím, že je ztmavila.

5. Zvolte jinou kompozici

Stává se mi to každou chvíli. Vyberu pro svoje modely místo k focení a najednou mi do pozadí záběru někdo vběhne. Můžu čekat, až nežádoucí člověk odejde z úhlu záběru, když ale vidím, že to bude trvat delší čas, začnu fotit své modely z jiného úhlu, než jsem původně chtěl. Je to lepší, než kdybych modely dočasně přemístil a pak znovu posílal na původní místo. Až nežádoucí člověk z pozadí zmizí, můžu fotit tak, jak jsem chtěl.

Změna úhlu záběru nemusí být jen doleva/doprava, kouzla působí zejména úhel focení zespodu nahoru. Ze záběru tak dokážu odstranit všechno, co se nachází na zemi, můžu fotit modely proti čisté obloze.

karlův most praha
Vlevo na Karlově mostu byla vidět spousta nežádoucích postav, turistů a prodejce rozdělávajícího svůj stánek. Nebylo nic jednoduššího, než změnit orientaci fotoaparátu z vodorovné polohy na svislou, viz následující fotografie.
karlův most praha
Portrétní orientaci fotoaparátu zabránila zobrazení nežádoucích lidí z Karlova mostu a samozřejmě také umožnila vyfotit celý krucifix.

Jiřská ulice je často plná turistů, vede totiž přímo od katedrály sv. Víta na Pražském hradě ke Starým zámeckým schodům. Tady nemělo smysl čekat, až lidé odejdou, zvolil jsem proto jinou kompozici, fotil jsem v úhlu více proti zdi.

Nahoře na Karlově mostě stáli lidé (ti vždycky rádi koukají, když se děje něco zajímavého jako focení lidí). Vpravo stál také turista s fotoaparátem. Tuto situaci hravě vyřešil správný výřez záběru přímo ve fotoaparátu.

6. Mějte asistenta, který pozastaví lidi

Když mám s sebou asistentku, můžu ji využít k tomu, aby na některých místech na chvilku zastavila průchod lidí. Tím samozřejmě nenabádám k tomu, abyste uzavřeli průchod davu lidí na celém Karlově mostu. Jako fotografové byste se neměli chovat tak, že vám patří celé území. Jde jen o to, požádat slušně člověka nebo pár lidí, aby se na vteřinu zastavili nebo vás obešli jinou cestou. Zejména turisté pro to mají obvykle pochopení, protože i oni sami často fotí.

Typický příklad, kdy asistentka může na okamžik uzavřít průchod lidem. Turisté jsou ale obvykle ochotní a jakmile si všimnou, že by mohli vstoupit do záběru fotoaparátu, zastavují se. Parodoxně častější problém přinášejí Češi, kteří fotografy ignorují častěji, snad tím, že spěchají do práce nebo že se více cítí doma na svém území.

Krannerovo schodiště vedoucí z Karlova mostu dolů na Kampu. Bývá plné turistů. Když je ale ráno, lidí není tolik a je možné pověřit asistentku, aby požádala případné kolemjdoucí, aby šli druhým ramenem schodiště. Lidé se tím neomezí, protože obě ramena schodiště jsou symetrická, focení přitom může nerušeně proběhnout a za půl minuty je focení úspěšně dokončeno.

7. Nechte na modely dopadnout více světla než na ostatní lidi

Někdy využiji i toho, že jsou na scéně rozdíly intenzity světla. Pár, který fotím, postavím na denní světlo, nežádoucí postavy zůstanou skryté ve stínu. Přirozené světlo neovlivním, je to spíš využití nabídnuté příležitosti. Co ale můžu více ovlivnit, je použití umělého světla, třeba blesku. Když celkově scénu ztmavím, nechám ji utopit ve tmě a nasvítím pouze modely, které jsou na fotce mým hlavním motivem.

Jak odstranit lidi z fotky pomocí skrytí ve stínu.
Nevěsta s ženichem jsou na světle, postavy vzadu na schodišti nepůsobí rušivě, protože ve stínu tvoří jen siluety.
Jak odstranit lidi z fotky pomocí skrytí ve stínu.
Svatováclavská vinice v areálu Pražského hradu. Pomohl stín stromu, který zastínil turisty v pozadí fotky (vpravo na konci cesty jsou vidět jen jejich siluety). Strom v záběru není vidět, stojí více vpravo.
Jak odstranit lidi z fotky pomocí skrytí ve stínu.
Když nepomůže sluneční světlo, můžete si pomoct bleskem. Tady jsem přiblýskl nevěstu a ženicha, jednak abych podexponováním zvýraznil ranní oblohu a jednak jsem tím skryl ve větší tmě nežádoucí postavičky v pozadí.

8. Na svatbách je zákaz focení

Jako svatební fotograf často řeším rodinné fotografy na pozadí nevěsty a ženicha. Tohle je potřeba domluvit se snoubenci předem a pokud se chtějí vyhnout riziku, že na pozadí jejich svatebních fotek budou stát houfy lidí s mobily, mohou napsat do svatebních pozvánek, že během obřadu bude zákaz focení. Stejně tak to může před obřadem vyhlásit svatební koordinátorka.

9. Používám ND filtr

Když fotím ze stativu, můžu nastavit natolik dlouhý čas závěrky, že pohybující se lidé před objektivem prostě zmizí. Záleží v jakém směru je jejich pohyb vůči fotoaparátu, někdy stačí tři vteřiny. Jak ale získat tak dlouhý čas, aniž by fotografie nebyla úplně přesvětlená? První možností je zvýšit clonové číslo – clonou v objektivu můžeme zúžit průchod světla na senzor. Někdy ale nemusí stačit přiclonit, když fotím za silného denního světla – clonové číslo totiž nemůžu zvyšovat donekonečna (každý objektiv má nějakou maximální hodnotu zaclonění). Nehledě na to, že při extrémním zaclonění ztrácím kvalitu obrazu. A někdy ani nemusí být žádoucí přiclonit, protože tím zároveň zvětšuji hloubku ostrosti – a to obvykle nechci.

Řešením může být použití ND filtru, který se přišroubuje nebo jiným způsobem vloží před objektiv. ND filtr snižuje průchodnost světla a v závislosti na síle zatmavení konkrétního ND filtru se mi může prodloužit čas závěrky o několik expozičních hodnot (EV). Takže se snadno dostanu na několikavteřinovou expozici, aniž bych musel zvyšovat clonové číslo.

Díky použití ND filtru zmizely pohybující se osoby na Karlově mostě
Díky použití ND filtru zmizely pohybující se osoby na Karlově mostě, obzvlášť ty, které byly nejblíže (a měly relativně největší rychlost chůze vůči objektivu neboli největší změnu pozice vůči objektivu – když jdou lidi přímo naproti objektivu, v podstatě nemění pozici vůči objektivu, a proto v záběru zůstávají).

10. Jak odstranit lidi z fotky ve Photoshopu

10.1 Postproces – ořízněte fotografii

Ořez je klasický způsob, jak se rychle zbavit lidí v postprocesu fotografie. Ořezu se ale chceme vyhnout už při pořizování fotky, pokud je to možné. Při focení zvolíme vhodnou kompozici tak, abychom se později nemuseli zdržovat postprocesem a abychom zbytečně neztráceli řezáním pixely.

Zvolit nejlepší ořez fotografie, když se nacházíte v hejnu neustále se pohybujících labutí, je docela výzva. Navíc vidíte, že vpravo na pozadí se fotili další turisté. Tady jsem to vyřešil mírnou změnou úhlu fotoaparátu směrem doleva. Je to ale typický příklad, kdy nemůžete všechen pohyb před fotoaparátem naráz uhlídat a můžete kvůli tomu potřebovat doladit kompozici ořezem v postprocesu.

10.2 Postproces – Snižte sytost barev a jas lidí na pozadí

Lidé na pozadí fotografií mívají barvy oblečení, které nežádoucím způsobem upoutávají naši pozornost. Zejména sytě červené oblečení, ale i jiné barvy. Aby barvy nepřitahovaly pozornost, někdy je stačí desaturovat, tj. snížit jejich sytost. Musíte dát ale pozor, abyste desaturovali jenom to, co chcete a ne i okolní pixely. Zároveň musí úprava samozřejmě vypadat co nejvíce přirozeně, jinak přitáhnete zrak diváka vaším brutálním zásahem do fotky a bude to jako z bláta do louže.

Lokální desaturace nežádoucích barev bývá značně rychlejší než kompletní odstranění objektů pomocí retuší. Proto tam, kde není retuš nezbytná, preferuji desaturaci.

desaturace - snížení sytosti barev na oblečení lidí

desaturace - snížení sytosti barev na oblečení lidí

23. prosince nebyla přes den šance počkat na volné místo před pražským Orlojem. Důležité je, že žádní lidé nekoukají přímo do fotoaparátu. Dva snoubence, které jsem fotil, jsem ale musel nějak zvýraznit, jinak by zanikli na pozadí davu turistů. Jednak jsem je proto umístil do středu kompozice a jednak jsem fotil z pokleku, aby jejich těla byla proti prázdné obloze, ne proti lidem. Všimněte si, že nejvíce vyrušovaly barvy člověka vlevo se zeleným batohem a červeným pruhem na čepici. Desaturace vyrušující barvy potlačila.

desaturace - snížení sytosti barev na oblečení lidí

desaturace - snížení sytosti barev na oblečení lidí

Nejvíce syté barvy na oblečení turistů a prodejců v pozadí bylo potřeba desaturovat. Tímto způsobem je často možné vynechat časově náročnou retuš a Karlův most zůstal přirozeně zaplněný lidmi tak, jak ho všichni známe.

desaturace - snížení sytosti barev na oblečení lidí

desaturace - snížení sytosti barev na oblečení lidí

Nejvíce přitahuje pozornost červená barva. Proto se používá na zákazových a výstražných dopravních značkách. Proto jsem ji vyretušoval na oblečení postavy v pozadí snímku. Obecně ale poutají nežádoucí pozornost všechny syté barvy, nebo ty, které jsou v barevné harmonii obrazu výjimečné.

10.3 Postproces – Vytvořením kompozitní fotografie

Ještě než se podíváme v poslední kapitole na klasickou retuš, chtěl bych vás seznámit s metodou, která může být o něco složitější při samotném focení, ale zato jednodušší v postprocesu a celkově časově méně náročná.

Pokud se nežádoucí osoby pohybují, můžu ze stejného místa zaznamenat několik fotek za sebou tak, aby se pohybující nežádoucí osoby nacházely v jednotlivých fotografiích na různých pozicích. Když pak otevřu několik fotografií ve Photoshopu jako vrstvy, vytvořím pro ně masky a z fotografií použiju pouze ty části, na kterých se zrovna nenacházely žádné osoby. Zní to možná složitě, ale v praxi je to poměrně jednoduché a často daleko jednodušší než běžná retuš lidí, obzvlášť když se retušované osoby nacházejí před komplikovaným pozadím, které si při kompozitní fotografii nemusíme nijak složitě domýšlet, kopírovat razítkem, atp.

Na co je potřeba dát si pozor při fotografování?

  • V první řadě se nežádoucí osoby musí skutečně pohybovat, a to samozřejmě takovým směrem, že mění na 2D fotografii svou pozici. Pokud jdou lidé směrem k fotografovi, nebo stojí/sedí na místě, tak metoda fungovat nebude.
  • Pokud je snímaná scéna přelidněná, je velká pravděpodobnost, že tíženého výsledku se také nedosáhne, protože někteří lidé se posunou, ale jiní se hned dostanou na pozici místo nich, žádná z fotografií pak nemusíme obsahovat prázdné místo scény.
  • Ideální je fotit ze stativu. Ačkoli expoziční časy můžou být velmi krátké v řádu setin a tisícin vteřiny, tak musíme vytvořit více snímků (alespoň dva, ale třeba i více) z naprosto stejné pozice, aby bylo vykrývání v postprocesu triviální záležitostí. Snímání scény proto může klasicky trvat minutu nebo i déle, v závislosti na tom, jak rychle se lidé pohybují atd.
  • Je potřeba myslet na to, že světelné podmínky by se v době pořizování všech snímků neměly měnit. Takže pozor na protrhanou oblačnost a pozor na pohybující se stíny (např. domů), které způsobuje pohyb slunce.
  • Expoziční hodnoty by pro všechny snímky měly zůstat stejné, takže je určitě vhodné fotit v manuálním režimu.
    Zdrojové fotografie ke kompozitní fotografii
    Zdrojové fotografie ke kompozitní fotografii
    Výsledná kompozitní fotografie, složená ve Photoshopu z jednotlivých částí vyfocených snímků
    Výsledná kompozitní fotografie, složená ve Photoshopu z jednotlivých částí vyfocených snímků

10.4 Postproces – Vyretušujte lidi ve Photoshopu

Jako poslední záchrana přichází časově nejnáročnější retuš. Ta zároveň klade největší nároky na retušérské schopnosti fotografa. Často se setkávám s fotografiemi, které byly vyretušované narychlo nebo amatérsky. Typickým příkladem je nahrubo vyzmizíkovaný asistent, který při focení držel napnutý závoj nevěsty. Na výsledné fotce je to na první pohled vidět. Platí, že lepší je fotografii neretušovat vůbec, než ji zkazit neodborným zásahem. Retuše používám pouze v nejkrajnějším případě, když nepomohla žádná z metod, které jsem uvedl v předchozích kapitolách.

Tady se mi nepovedlo schovat lidi v pozadí za těly mých modelů. Protože žádní lidé na fotografii nejsou, zdály se mi dvě osoby v pozadí natolik rušivé, že jsem je vyretušoval. Za normální situace by stálo za to chvíli počkat, až lidé odejdou ze záběru. Byl ale 23. prosinec, slečna nebyla úplně oblečená do zimy, takže jsme museli spěchat.

retuš lidí na fotce

retuš lidí na fotce

Schovat lidi pomohl ořez zleva a celková úprava fotografie, která ze všech objektů i lidí vytvořila spíše siluety. Všimněte si ale, že za závojem nevěsty se zrovna nacházela postava, která vytvářela spolu se závojem fotografickou srostlici. Bylo potřeba vyretušovat nejen nohy postavy, ale i její stín.

jak vyretušovat člověka z fotky - před úpravou

jak vyretušovat člověka z fotky - po úpravě

Někdy okolo pobíhají děti, které se nedají tak snadno odehnat :-) Při retuši nezapomínejte odstranit i odrazy, třeba ve skle, kovových předmětech nebo ve vodní hladině. Například v této ukázce se jednalo o odraz chlapce v kapotě automobilu.

Ne vždy je žádoucí odstranit osoby z fotky

Samozřejmě ne vždy je žádoucí odstraňovat všechny osoby z takových míst, jakým je Karlův most nebo Pražský hrad. Taková místa pak můžou působit až nepřirozeně prázdně, ukazují se tak, jak je vlastně neznáme a děláme z nich něco jiného. Proto může být někdy zapotřebí nechat lidi na snímcích, možná je i zvýraznit, protože to k hojně navštěvovaným lokalitám patří. A někdy můžou do záběru přijít lidé, které jste vůbec nečekali, ale pomohou vám vytvořit zajímavější fotografii. To platí třeba v případě, kdy kolem prochází Hradní stráž:

Hradní stráž na pozadí fotografie
Ne vždy je nutné sklopit foťák a čekat. Někdy je lepší být pohotový a rychle využít příležitost!

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments