Jak fotit první tanec novomanželů a tanec s jejich rodiči. Jak svítit, na co se soustředit. Dva odlišné způsoby focení tanců: statický a dynamický.
V minulých dílech jsme si povídali o tom, jak vyfotit dort (aniž bychom ho předtím snědli), jak (za)chytit svatební kytku (na fotce), a jak fotit svatební hry (hlavně se vydržet nesmát, aby se ti při focení neklepaly ruce). Dneska máme před sebou poslední díl našeho seriálu Jak fotit svatbu. Na závěr si zatančíme s nevěstou, ženichem, jejich rodiči a se všemi svatebními hosty.
První manželský tanec ženicha a nevěsty
Zeptej se novomanželů, jak bude tanec vypadat
Měj informace o tom, jak bude tanec ženicha a nevěsty vypadat, ať tě nic nepřekvapí a ať se na něj můžeš připravit. Zeptej se zejména na to, jestli mají secvičenou nějakou choreografii a pokud ano, tak jestli ji mají nějakým směrem orientovanou, abys věděl/a odkud nejvíc fotit.
Prohlédni si místo pro tanec ještě před jeho začátkem. Uvědom si vlastnosti přítomného světla. Rozmysli si vhodné pozadí pro fotografie a jestli na fotkách využiješ zajímavý strop nebo podlahu.
Domluv se s dýdžejem na osvětlení
Zeptej se DJ, jaké osvětlení a speciální efekty plánuje na průběh tance. Aby tě na začátku tance nepřekvapil tím, že zhasne všechna velká světla a ty budeš bez blesku bezradný. Mně osobně nevyhovují taková ta rudá a zelená laserová mini světélka, která na lidech vytvářejí nelichotivé tečky. Pak to na fotkách vypadá, jako by na ně mířil puškou odstřelovač nebo jako bych měl zničené pixely senzoru, světélka se objevují na těch nejméně vhodných místech. Ať jsou jakákoliv světla na párty tance klidně zapnutá, ale na krájení dortu a na první tance ženicha, nevěsty a rodičů je bezpečnější je vypnout.
Když svatebčané vytvoří kruh kolem ženicha a nevěsty
Focení tance uvnitř kruhu
V Čechách je hodně oblíbené vytvořit kroužek svatebčanů kolem tančících novomanželů. Často k tomu vyzve svatební hosty i sám dýdžej. V takové situaci se připrav na to, že budeš muset fotit z hodně krátké vzdálenosti širokoúhlým objektivem – pokud chceš být uvnitř kroužku.
Focení tance vně kruhu
Taky se můžeš dostat vně kruhu a fotit tancující pár přes svatební hosty. Získáš tím popředí pro fotky, což může navodit dojem větší hloubky obrazu a dodat více kontextu do fotografie. Typicky si najdu mezeru mezi hosty, která mi slouží jako průhled na tančící pár uvnitř kroužku. Případně fotím přes nějakého menšího účastníka svatby, přes děti.
Focení tance z podhledu
Tanec můžeš fotit z podhledu. Širokoúhlým objektivem z podhledu zachytíš obzvlášť efektně různé otočky nevěsty, její rozevláté svatební šaty v pohybu. Z podhledu taky využiješ zajímavé stropy nebo velké lustry. Nebo můžeš zdůraznit linie stropu.
Focení tance z nadhledu
Výklopné displeje fotoaparátů usnadňují focení z neobvyklých úhlů, z nadhledu a podhledu. Pokud ti nestačí zvednout ruce s foťákem nad hlavu a pokud tím nikoho nepohoršíš, můžeš vyskočit ještě výše, na židli, na pódium nebo na balkón. Zachytíš tak přehledně celek s celým kruhem svatebčanů i s uprostřed tancujícími novomanželi.
Jak svítit při fotografování tanců
Pokud se tančí za denního světla, není to problém a tím se nebudeme zabývat. Častější je ale situace, kdy fotíme tance v přítmí. První novomanželský tanec bývá intimní záležitost, ze které není úplně nejlepší dělat novoroční ohňostroj fotografickým bleskem. Nevěsta se ženichem si chtějí svůj tanec užít. Ideální je podle mě vzít nějaký hodně světelný objektiv a fotit na vyšší ISO bez blesku.
Pokud je na místě i kameraman, pravděpodobně si nasvítí scénu svým trvalým světlem. Jedna z možností je využít jeho světla, třeba se kameramanovi přilepit k boku a následovat ho tam, kam jde on.
Nezapomínej na svatební hosty
Už jsem to psal několikrát v předchozích částech svatebního dne – ani při tanci nezapomínej fotit vedlejší děj – nejen tanec uprostřed, ale i svatebčany po obvodu. Je možné, že maminka uroní nějakou tu slzičku nebo že se lidi rozesmějí, mohou to být zajímavé momentky.
Tanec novomanželů s rodiči
V případě tancujících rodičů obvykle moc neexperimentuji a fotím „hezké“ jednoduché fotky. Fotky z nadhledu nebo podhledu tady nejspíš nenajdou uplatnění. Stejně tak efektní protisvětla nebudou mít moc význam, využívám tradičnější svícení. Při focení tancujících párů se snažím zachytit ten správný okamžik, kdy se otočí tváří ke mně. Je sice hezké, když vyfotíš dva tancující lidi, ale když ani jednomu z nich nejde vidět do tváře, ztrácíš z toho většinu výpravnosti, je to nuda a nicneříkající fotka dvou anonymních tanečníků.
Používání blesku na svatbách
Při používání blesku si dávej pozor, ať ho hezky prolneš s dostupným světlem. Blesk bys obecně neměl/a používat tak, aby bylo znát, že jsi ho použil/a. Méně cloň nebo zvyš hodnotu ISO, abys na fotkách zachytil/a i barevná světla dýdžeje. Měl/a bys zachytit takovou světelnou a barevnou atmosféru, která skutečně na místě byla. Podle mě je ignorantství říct „budiž světlo“ a bez rozmyslu odpálit nálož všech zábleskových světel v místnosti. Třebaže fotka pak může být hezky nasvětlená, získá zcela jinou světelnou atmosféru, než jaká byla ve skutečnosti.
Svatební párty tance
Tradiční způsob: zastavení pohybu
Divoké párty tance můžeš fotit dvěma základními způsoby. Jeden z nich je tradiční, kdy pohyb zastavíš dostatečně krátkým časem závěrky nebo ho zmrazíš bleskem. Při tom typicky držíš fotoaparát v klasické stabilní poloze, vodorovně nebo svisle.
Moderní způsob: zdůraznění pohybu
Druhý způsob je více složitý, méně častý, zato více zajímavý. Čas závěrky naopak prodloužíš (třeba na půl vteřiny nebo déle) a aby z toho nebyla jen rozmazaná šmouha, bleskem zmrazíš závěr pohybu. Na výsledku jsou vidět duchové lidí, které ukazují taneční pohyb. Při tom můžeš fotoaparát libovolně naklánět, aby byly fotky záměrně nakřivo. Kreativitě se meze nekladou: kombinuj to s ultra širokoúhlými objektivy, foť od podlahy, od stropu, foť detaily nohou, detaily rukou ve vzduchu…
Porovnání obou způsobů focení
Statičnost vs. dynamičnost
Když se nad tím zamyslíš, první způsob focení vypadá docela dost nepřirozeně. Je to jako bys navštívil/a palác Šípkové Růženky, kde všichni v jednom okamžiku ustrnuli a přestali se hýbat. Na druhou stranu druhý způsob dává do fotky mnohem větší pocit pohybu a dynamičnosti. Je podle mě lepším odrazem reality rozprouděné noční zábavy, kdy se lidé vlní, skáčou, zpívají. Mají už v krvi více promile alkoholu, možná už sami vidí rozostřeně a svět se s nimi kácí na stranu.
Co na to klienti
Nevýhodou druhého způsobu je to, že laická veřejnost není na takové fotky zvyklá/připravená. Typická reakce klientů: „Když jsem viděl první fotky z téhle taneční série, myslel jsem, že jsou nějaké pokažené. Až pak jsem pochopil, že je to záměr a je to super.“ O starší generaci nemluvě: „Na té fotce není celkem nic vidět, tu ve fotoknize mít nemusím.“ Pokud fotím pro starší generaci klientů, žádné „abstraktní mazanice“ pro ně nefotím.
Otázka diskrétnosti
A teď se zeptám: který z těch dvou stylů myslíš, že je pro lidi na tanečním parketu diskrétnější, lichotivější?
Při prvním stylu focení jsou lidi zřetelně vidět, jsou zastavení v krkolomných pozicích, které v pohybu sice vypadají dobře, ale v ustrnutí vypadají hloupě a vtipně. Lidé mají doširoka otevřená ústa. Na zrudlých zpocených obličejích jim jde vidět, že nejsou v úplně reprezentativním stavu.
Na druhou stranu „dynamický způsob“ focení je daleko víc milosrdný. Lidé nejsou tolik vidět, zachycený je spíš pohyb, gesta, nálada svatebního večera.
Jak vytvořit srdce ze světel
Na závěr přidám jeden tip, pokud ho ještě neznáš. Jak vytvoříš srdce podobná těm na následující fotce?
Nasměruj objektiv směrem k nějakým světlům v místnosti. Nastav si dostatečně dlouhý čas závěrky (např. 2 vteřiny). Za tento čas bys měl/a stihnout udělat fotoaparátem pohyb do tvaru srdce. Podle potřeby přizpůsob clonu a ISO. Jakmile začneš exponovat, začni hned pohybovat fotoaparátem. Nezapomeň ale, že při kresbě srdce musíš pohybovat rukama tak, jako bys ho kreslil/a vzhůru nohama!
Na první pokus se ti to nejspíš nepovede. Ale trénink je základem úspěchu. Můžeš začít něčím jednodušším, liniemi nebo kolečky. Kombinovat se to pak dá i s použitím blesku. Až to všechno budeš umět, můžeš zkoušet naopak něco náročnějšího. Nakreslit světlem např. portrét nevěsty (ale to už budeš v kresbě světlem opravdový mistr :-)).
Odchod fotografa ze svatby
Výborně a je to! Ve dvanácti článcích jsme spolu absolvovali celý svatební den. Pokud ti některý z mých tipů v něčem pomůže, jsem za to moc rád. Jen prosím nedělej to, že by ses nechal/a slepě vést – žádná pevná pravidla neexistují, tak se jen inspiruj a najdi si své vlastní cesty, které tobě a tvým klientům vyhovují nejvíce. Buď kreativní a foť srdcem. Přeji ti hodně úspěchů!
Pokud máš nějaké dotazy nebo podněty, svěř se dalším čtenářům dole v komentáři. Když už jsi teď pročetl/a proces focení celého svatebního dne, můžeš se podívat na tipy v kategorii postprocesu svatebních fotografií. Chceš-li vědět víc, domluv si se mnou workshop pro fotografy.
Seriál Jak fotit svatbu
- Jak fotit svatbu 1. díl - Svatební detaily
- Jak fotit svatbu 2. díl - Přípravy nevěsty a ženicha
- Jak fotit svatbu 3. díl - První pohled ženicha na nevěstu
- Jak fotit svatbu 4. díl - Krátce před svatebním obřadem
- Jak fotit svatbu 5. díl - Svatební obřad
- Jak fotit svatbu 6. díl - Fotografování skupinek svatebčanů
- Jak fotit svatbu 7. díl - Svatební hostina
- Jak fotit svatbu 8. díl - Párové fotografování nevěsty a ženicha
- Jak fotit svatbu 9. díl - Krájení svatebního dortu
- Jak fotit svatbu 10. díl - Hod svatební kyticí
- Jak fotit svatbu 11. díl - Svatební hry
- Jak fotit svatbu 12. díl - Novomanželský tanec a párty tance
- Vyzkoušej si fotit svatbu nanečisto!
Blog svatebního fotografa
»
Svatební fotografování
21. 12. 2019, aktualizace 26. 8. 2020
Autor:
Svatební fotograf Petr Doležal