Boj: svatební fotografie vs. svatební video. Co je lepší?

Najmout si na svatbu svatebního fotografa nebo svatebního kameramana? Který z nich vytvoří pro novomanžele lepší vzpomínku? Fotografie i video mají své výhody a nevýhody, záleží tedy na tom, co od výsledku přesně očekáváte. Samozřejmě si můžete vzít na svatbu oba, fotografa i kameramana, i to má ale své plusy a mínusy. Pokud se stále rozhodujete nebo si nejste jistí, tento článek vám poskytne odpověď.

Svatební fotograf vs. svatební kameraman

Výhody svatebního videa oproti fotografiím

  • Svatební kameraman zachytí mluvené slovo. Na svatbách bývá mluvené slovo nejvýznamnější v průběhu svatebního obřadu a na hostině při proslovech.
  • Svatební kameraman zaznamená celkový pohyb. Na svatbách je pohyb důležitý třeba při prvním novomanželském tanci, pokud mají ženich s nevěstou nacvičenou nějakou choreografii.

Nevýhody svatebního videa oproti fotografiím

  • Svatební video si nevytisknete – má pouze digitální formu. Když si ho budete potřebovat pustit, musíte si ho otevřít na malém displeji mobilu nebo zapnout počítač, televizi, atp. To mívá za důsledek, že se k digitální formě lidé příliš nevracejí.
  • Zhlédnutí svatebního videa zabere delší čas než prohlídka svatebních fotografií. Opět to může někoho odradit od toho, aby se znovu po čase na video podíval.
  • Svatební video bývá na první pohled velice působivé, může se však brzy okoukat jako některé filmy. Nevýhodou je, že si z videa nemůžete vytáhnout jen ty vaše nejoblíbenější okamžiky, jako to můžete udělat pomocí výběru fotografií. Video má navždy neměnné pořadí snímků, stejnou rychlost, už ho těžko předěláte. Fotografie můžete vnímat pokaždé jiným způsobem. I když máte fotografie seřazené ve fotoknize, sami se pokaždé rozhodujete, jak dlouho se budete na kterou stránku dívat. Z fotky můžete dostat více podob, vytisknout si ji časem ve velkém formátu, změnit rám fotky, atp.

Výhody svatebních fotografií oproti videu

  • Dobrý svatební fotograf pro vás zachytí ve zkratce ty nejdůležitější okamžiky. Nemusíte je hledat v delším videu.
  • Svatební fotografie si můžete vytisknout i ve velkém formátu na stěnu jako obraz. Můžete si z nich nechat vytvořit pěknou fotoknihu.
  • Vytištěnými fotografiemi (nebo fotoknihami) můžete obdarovat vaše rodiče a přátele.
  • K fotografiím máte snadný neustálý přístup. Fotografii můžete vídat každý den jako obraz na stěně nebo ji kdykoliv vytáhnout ve formě fotoknihy z police domácí knihovny.
  • Na fotografiích se daleko snadněji retušuje. Videa běžně bývají bez retuší. Na fotografiích se nemusíte bát, že by byly vidět vady vaší pleti, vrásky, žluté zuby, dvojitá brada, silné paže, cigaretové nedopalky na zemi a tak dále.
  • Fotografie si můžete prohlížet do větších detailů a přibližovat si je. Uvedu příklad: při příchodu nevěsty na obřad často jako svatební fotograf v rychlosti vyfotím i všechny sedící hosty – a vím, proč to dělám. Ve zlomku vteřiny určitě není možné vidět výrazy tváří všech lidí. Když si pak ale fotografii doma otevřu a zvětším si jednotlivé obličeje, vidím plno zajímavých reakcí: rodiče pláčou, družička se směje od ucha k uchu, kamarád se pošklebuje, dítě zívá. Takovou fotografii si člověk prohlíží dlouhý čas, protože v sobě obsahuje spoustu rozličných příběhů.
  • Fotografie bývají výtvarně zajímavější, s promyšlenější kompozicí a často i s pečlivějším postprocesem. Samozřejmě se dá umělecky pracovat i s videem, ale snoubenci často hledají hlavní přínos videa v jiných jeho vlastnostech. Fotografie tak více potěší oko esteticky vnímavého člověka.
  • Fotografie je časem prověřené médium. Podoba fotografie se v principu příliš nezměnila a fotografie staré sto let si můžeme prohlížet stejně jako moderní fotky. Video je mladší. Více podléhá módním trendům a osobně se domnívám, že není zdaleka tak nadčasové. Černobílá fotografie je klasika. Černobílý film bývá vnímán spíš jako historismus nebo něco neobvyklého. Film v posledních letech prošel velkými změnami, změnilo se tempo střihu, výrazně se zvětšilo rozlišení obrazu, přišlo 3D video, virtuální realita, rozšířená realita, kam to půjde dál? Budeme se za 40 let vracet k současným videím stejně jako ke starým fotografiím? Nebo bude video už jen součástí zapadlého archivu, nemoderním filmem pro pamětníky, něčím naprosto „out“?

Nevýhody svatebních fotografií oproti videu

  • Svatební fotografie nezaznamená slova a choreografii novomanželského tance. Dobrý fotograf ale umí zachytit pohyb i na fotografiích.

Proč si na svatbu (ne)najmout zároveň fotografa i kameramana?

Proč pozvat společně svatebního kameramana i fotografa, je každému jasné, to nemusím vysvětlovat. Ten přínos je zřejmý a nenechte se oklamat tím, že ho tady nebudu zbytečně popisovat. Místo toho se zaměřím jen na některá negativa, která už nejsou natolik zřejmá, ale také s tím mohou spojovat.

Vyšší cena

První důvodem, proč si nenajmout fotografa i kameramana zároveň, je samozřejmě cena. Cena se rázem zdvojnásobí.

1 + 1 = 2 nebo méně?

Video + fotografie dávají v součtu větší přínos, ale když se podíváme na výsledek kameramana a fotografa zvlášť, můžeme dostat sníženou kvalitu výsledků. Společná práce někdy pomáhá, někdy ale přináší nutné kompromisy. To píšu ze své vlastní zkušenosti, protože vím, že kameraman mě často svojí přítomnosti omezuje v tvorbě lepších záběrů – tvořil bych jinak, kdybych byl na místě sám. Je to dáno tím, že se nemohu vždy postavit, kam chci, zvolit lepší kompozici. Zejména při svatebních přípravách a na některých svatebních obřadech bývá natolik stísněný prostor, že se tam vejdu sotva já, natož ještě kameraman a jeho druhý pomocník. Někdy musíme stát bok po boku (při průchodu nevěsty a ženicha špalírem), nemůžu pak zvolit symetrickou kompozici nebo používat širokoúhlé záběry, abych neměl v záběru kameramana. Někdy nesmím používat blesk, protože ve videu by bylo blýskání vidět. Někdy stojí kameraman přímo před novomanželi (při společném jedení polévky) a kdybych chtěl vytvořit širokoúhlý záběr celku stolu s novomanželi i rodiči, byl by v záběru i kameraman a někoho z nich by zakrýval. Kameramani obecně pořizují svoje záběry z těsnější vzdálenosti, tím často stojí u novomanželů a já se tomu musím přizpůsobit. Zdaleka ne vždy je to na úkor kvality, ale často to významně ovlivňuje moje rozhodování.

Nebudou všichni ti kameramani a fotografové zbytečný cirkus?

Někdy je duo svatební kameraman & fotograf zbytečné. I z fotografií vytvoříte video slideshow s emotivní hudbou, není to sice zdaleka stejné, někdy je to ale rozumný kompromis, který nezatíží tolik peněženku. Nejdůležitější proslovy vám může nahrát na mobil jen někdo z rodiny, není potřeba mít k tomu na svatbě více lidí. Kameramani často pracují ve dvou. Mít kameramana a fotografa tedy znamená mít na svatbě tři lidi a to už může být někdy docela nepříjemné. Jako byste byli celebritou a obklopení reportéry, nebude vás to znervózňovat? Na menších svatbách (v menších prostorách) dokážou tři lidé dokonale zakrýt novomanžele tak, že na ně nevidí ani svatební hosté. Je to pak trochu paparazzi cirkus, který snižuje důstojnost svatebního dne.

Je potřeba více času

Při párovém focení a natáčení ženicha a nevěsty počítejte s tím, že zdaleka ne vždy mohou kameraman i fotograf pracovat zároveň. Každý z nich potřebuje trochu jinou přípravu a vstupy. Tím se focení a kamerování prodlouží třeba o polovinu času nebo i dvojnásobně. A nejde samozřejmě jen o čas, jde i o množství instrukcí, které musejí ženich s nevěstou provádět. Když spolu kameraman s fotografem nejsou zvyklí spolupracovat, je možné, že oba mají jiný přístup k jednání s lidmi a někdy může střídání požadavků od kameramana a fotografa naprosto rozbít psychologii přístupu a plynulost práce, která je u běžných lidí (nepracujících v modelingu) důležitá – pokud chceme zachytit emoce, uvolněné výrazy tváře a pravdivé příběhy.

Proč se může zdát video lepší než fotografie?

Filmový záběr zaujme daleko snadněji, protože je pohyblivý a může být doplněný hudbou nebo slovem. Video je na první pohled působivé i v případě, kdy nemá umělecké kvality ani dobré řemeslné zpracování. Kameraman tedy nemusí být příliš zdatný, aby průměrným videem překonal průměrnou fotografii. Aby však fotografie dokázaly zapůsobit a vyvolat „wow“ efekt, fotograf musí být schopný a vytvářet nadstandardně kvalitní výsledky.

Uvedu příklady:

  1. Video s roztřeseným obrazem, nakloněné nakřivo a příliš tmavé je pro nás stále zajímavé, když na něm slyšíme proslov oddávajícího, protože se soustředíme na jeho slova a obraz pro nás není tolik důležitý. Fotograf má možnost zapůsobit pouze obrazem, nikoli zvukem.
  2. Kameraman může nafilmovat ženicha a nevěstu ve špatném světle, třeba s tváří otočenou do nelichotivého stínu. Diváka to přesto nadchne, protože vnímá víc jejich pohyb, grimasy, činnost, kterou provádějí.
  3. Kameraman má možnost dělat ve videu některé chyby vcelku beztrestně, protože divák je během zlomku vteřiny nepostřehne (film má desítky snímků za vteřinu). Na fotografii se nedíváme zlomek vteřiny, ale delší čas. V případě vytištěného foto obrazu ji máme před očima každý den, třeba až do konce života.

Pokud chcete vsadit na první efekt, sáhněte po svatebním videu. Video vám na sociálních sítích přinese hodně lajků. Pokud si přejete něco trvalejšího, k čemu se budete chtít vracet i po delším čase, je podle mého názoru lepší fotografie.

V čem je focení těžší než natáčení videa?

Naučit se základy fotografování je jednodušší než naučit se základy tvorby videa. Na druhou stranu zapůsobit na diváka je jednodušší s filmem než s fotkou.

Fotograf musí zachytit správný okamžik. Nejen co se týká příběhu a emocí, ale i v té základní řemeslné rovině:

  • Lidé neustále mrkají. Čím více lidí je v záběru, tím je menší pravděpodobnost, že všichni lidé budou mít v záběru otevřené oči. Navíc lidi občas otevřou ústa, skloní hlavu, olíznou si rty… Toto kameraman nemusí řešit.
  • Při chůzi, při oblékání a dalších činnostech se střídají různé fáze pohybu. Některá fáze pohybu působí v zastaveném obrazu pro člověka nelichotivě. Fotograf musí zachytit lidi tak, aby měli správně nakročené nohy, rozpažené paže, atd. Kameraman toto neřeší.
  • Když procházejí lidé např. alejí, kde se střídá světlo a stín, fotograf musí zachytit postavy, když procházejí buď světlem nebo stínem (podle potřeby). Navíc jedna z postav nesmí být v okamžik stisku spouště ve stínu a druhá na světle. Kameraman prostě natáčí celou chůzi a nemusí řešit správný okamžik.

Samozřejmě netvrdím, že fotografování je obtížnější než tvorba videa. Video pracuje navíc s časem, pohybem a zvukem. Kameraman musí mít promyšlený celý záběr od začátku do konce, video je náchylnější k technickým chybám (nedají se tak snadno opravit jako u fotografií), nedá se ani tak snadno retušovat, ad.

Svatebního fotografa nebo kameramana? Zeptejte se

Ze všeho výše uvedeného vyplývá, že byste si měli pokládat zejména tyto otázky:

  1. Co se nám více líbí, video nebo fotografie?
  2. Jsou pro nás důležité tištěné fotografie?
  3. Jsou důležité tištěné fotografie pro naše rodiče a rodinu?
  4. Potřebujeme nutně zaznamenat proslov oddávajícího, rodičů a dalších svatebčanů? Nebo stačí, když ho zachytí někdo ze svatebčanů na mobil?
  5. Potřebujeme zaznamenat nacvičenou choreografii prvního novomanželského tance?
  6. K čemu se spíš budeme chtít vracet po svatbě? K fotkám nebo k videu?
  7. Potřebujeme mít na svatbě oba: fotografa i kameramana? Dovolí nám to náš rozpočet? Nebude nás více objektivů na svatbě znervózňovat? Jsme ochotní věnovat v součtu delší čas na focení a natáčení? Nemáme na to příliš malou svatbu ve stísněných prostorách (omezené místo pro přípravy, svatební obřad a hostinu)? Nebudou fotografové a kameramani příliš zaclánět svatebním hostům ve výhledu?

Pokud vám jde pouze o dokumentaci mluveného slova nebo pohybu, můžete pověřit i šikovného svatebního hosta, aby vám akci nahrál na mobil. Na druhou stranu pověřit svatebního hosta fotografováním nebývá moc užitečné, protože tam často vyžadujeme větší kvalitu výstupu. Jinými slovy: technicky špatné video je alespoň dokumentem, ale technicky špatná fotografie je spíše k ničemu.

Diskuze

Ukázal jsem vám, co všechno byste měli vzít v úvahu, pokud se rozhodujete, jestli na vaši svatbu pozvete fotografa, kameramana nebo oba. Pokud by se někomu zdálo, že jsem v článku favorizoval svatební fotografie před videem, tak se omlouvám, nebylo to záměrem. Vychází to samozřejmě z toho, že jsem svatební fotograf a nedělám tu práci náhodou – svatební fotografie mám prostě rád o něco víc. Diskuze je ale otevřená pro všechny, tak uvítám i názory ostatních.

Sdílejte prosím!

Štítky:

Blog svatebního fotografa » Inspirace pro snoubence
12. 4. 2020, aktualizace 17. 6. 2020
Autor: svatební fotograf Petr Doležal

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments