Tipy k fotografování svatebních obřadů. Jak by se měl svatební fotograf pohybovat v průběhu obřadu? Jaké jsou tradiční záběry ze svatebních obřadů? Příchod svatebčanů, společné ano, první polibek, podpisy, gratulace, průchod špalírem.
Minule jsem psal o tom, co dělám těsně před svatebním obřadem. Teď už máme všechno připravené, rozmyšlené, jsme klidní, takže jdeme fotit. Nefotíme jako o závod ani nahodile, ale získáváme snímky vědomě a systematicky. Času je málo a při obřadu nemůžeme poskakovat sem a tam jako kamzíci.
Které fotky ze svatebního obřadu potřebujeme
Které fotky potřebujeme? Dobrá otázka — na tu si může odpovědět každý sám, protože každý svatební fotograf potřebuje něco jiného (a opravdu je dobré se nad tím zamyslet). Ale asi se shodneme na tom, že při obřadu nečekáme na nějaké náhody, místo toho vědomě “sbíráme” určité snímky. Svatební obřad je (překvapivě) obřad. Tudíž je to nějaký ceremoniál založený na pravidlech, s víceméně stejnou posloupností událostí. To je pro svatebního fotografa výhodné, protože už předem dokáže odhadnout, co se bude v každé chvíli dít (ale vyplácí se být připravený na všechno). Ukážu ti seznam fotografií, které se já osobně snažím získat na každé svatbě. Seřazeno (pokud možno) chronologicky, samozřejmě podle situace různě prohazuji pořadí. Seznam popisuje spíše civilní obřad. Církevní obřad má podobnou posloupnost, jen je tam pro focení několik událostí navíc, přednes rodinných příslušníků, manželský slib, požehnání, atp.

Seznam typických fotografií ze svatebního obřadu
- Příchod ženicha
- Příchod svědků
- Příchod družiček
- Příchod nevěsty
- Při příchodu nevěsty se postavím na levou stranu, tj. ta, kde nejlépe vidím výraz obličeje ženicha. Detail tváře ženicha = další fotka.
- Předání ruky nevěsty jejím otcem ženichovi
- První společné okamžiky nevěsty a ženicha, jak stojí vedle sebe, obvykle bližší detail obličejů. Je potřeba využít prostor na focení, dokud nepřijde oddávající a nezaujme svoji pozici.
- A teď rychle první možnost vyfotit rodiče z jedné strany, dokud doznívají emoce ze zahájení obřadu
- A pokud nejsou z mého úhlu pohledu zakrytí, tak i rodiče z druhé strany
- Zatímco matrikářka zahajuje svatební ceremonii a všichni si usedají, mohu bez narušování obřadu proklouznout rychle dozadu, za všechny svatební hosty. Širokoúhlý celek celého místa se všemi hosty zezadu (v místnosti obvykle dominuje velký strop nebo v přírodě celý strom, atp.)
- Přibližuji se zezadu, vyfotím zajímavé záběry. Např. držící se ruce snoubenců. Hovořící oddávající mezi snoubenci.
- Dokud jsem vzadu, tak případně fotky hostů, které bych zepředu neviděl. Především děti. Pak se vrátím dopředu, obvykle na opačnou stranu, než kde jsem začínal (tj. nově na stranu ženicha). Z této strany vyfotím všechno, co se mně tam dobře odkrývá, obvykle rodiče ženicha a jednoho ze svědků.
- Pak se přesunu zpátky na původní místo a tam už obvykle zůstávám až do výměny snubních prstenů. Tam vyfotím opět rodiče a druhého svědka.
- Celé postavy ženicha a nevěsty
- Detail jejich oblečení a svatební kytice
- Pohled z boku na oddávajícího a oddávané
- Možná nějaký extra širokoúhlý záběr celého místa
- Pohled na novomanžele přes dekoraci květin, přes slavobránu, přes oddávajícího atp.
- Obvykle se mi povede i alespoň jedna rozesmátá fotografie ženicha & nevěsty
- A jedna fotka, kde se ženich na okamžik podívá na nevěstu nebo opačně nebo se na sebe podívají vzájemně :-)
A pak jde do tuhého…
Nasazování prstenů netrvá tak krátkou chvilku jako polibek, proto je to nejlepší čas vytvořit si kolem sebe pracovní prostor, tj. zaujmout nejlepší úhel záběru (případně si vyměnit pozici s oddávajícím — o předcházející domluvě s oddávajícím jsem psal v předchozím článku) a kickoutovat všechny nebezpečně blízko stojící strýčky s mobily :-)
- Nasazení prstenu nevěstě
- Nasazení prstenu ženichovi
- Vzájemný pohled obou před polibkem (bývá zajímavý)
- Polibek
- Vzájemný pohled obou po polibku (bývá taky zajímavý)
- Podpis nevěsty
- Detail podepisování nevěsty novým příjmením
- Podpis ženicha
- Podpis 1. svědka
- Podpis 2. svědka
- Podpisy oddávajícího a matrikářky
- Fotky z přípitku
- A gratulace, fotím každého jednotlivého gratulanta. V případě 20 hostů min. 20 výsledných fotek. V případě 120 hostů -> 120 výsledných fotek.
Jako poslední gratulant přicházím na řadu já a někdy pak požádám novomanžele o ještě jeden polibek/objetí, abych vytvořil zajímavou fotku i z druhé strany, ze strany svatebčanů. Často tak lépe vynikne slavobrána nebo podobná dekorace, malovaná zeď nebo cokoliv, co je za nimi. Zatímco se líbají a já už mám svoji fotku hotovou, tak jim nic neřeknu, běžím dozadu k lidem a všichni se díváme, jak dlouho to ti dva spolu vydrží, než si všimnou, že už nefotím :-) Pak přichází průchod špalírem. Špalír někdy trochu zúžím, aby vypadal na fotkách dobře, lidem připomenu, že házet rýži do vlasů nevěsty není dobrý nápad a jde se na to. Házení rýže, bublifuk, okvětní lístky, konfety. Pokud lidé nic nemají a nemají se ani k potlesku, tak je vyzvu k tleskání. Celý špalír procouvám pár kroků před novomanželi a průběžně fotím. Když je na místě kameraman, obvykle jdeme spolu s kameramanem bok po boku. Na konci špalíru bývá příležitost ještě k jednomu polibku, kdy se novomanželé obejmou a všichni jejich blízcí hosté jsou vidět za nimi, jak jim tleskají.

Tipy k fotografování svatebního obřadu
Příchod svatebčanů do síně
Nesnaž se vyfotit svatebčany v místě, kde je schod. Nebo přechod z chodníku na trávník atp. Všichni ti tam přirozeně sklopí oči dolů, aby neupadli. V horší situaci ti zapózují, nevšimnou si schodu a upadnou :-)) Zejm. dámy dávají pozor na podpatky a šaty, pro nevěstu v dlouhých šatech to platí dvojnásob. Nějaký ten schůdek nebývá úplně výjimečný, z hlavy mě napadají schody v síni Staroměstské radnice v Praze. A když koukám na fotky amatérských svatebních fotografů, tak vím, že si tohle často neuvědomují — a všechny fotky z příchodu mají se skloněnou hlavou svatebčanů.
Příchody všech svatebčanů foť sekvenčně. Fotografie má v tomhle oproti pohyblivému filmu bohužel tu nevýhodu, že musíš pohyb nohou zmrazit ve správný okamžik. Jinak lidé vypadají na fotkách jako klopýtající poníci. Těch fotek dělám běžně co nejvíc, protože na prvním záběru kouká nevěsta na zem, na druhém kouká tatínek na zem, na třetím koukají oba na zem, na čtvrtém nevěsta mrkla, na pátém mrkl tatínek, na šestém mrkli oba dva. Sedmý je chybně zaostřený a na osmém se nevěsta dívá s nelichotivým výrazem tváře. Teprve nad devátou fotografií se zaraduji, protože se nevěsta i tatínek koukají skvěle i jsou správně zaostření. Ale pak si všimnu, že to jsou klopýtající poníci (viz výše). A na desáté fotce… Hej, desátá fotka už se nestihla… :-)
Pořiď si ale takovou paměťovou kartu, jejíž zápis je dostatečně rychlý, takže se ti nestane, že vyfotíš šest fotek a pak musíš před dalším focením pět vteřin čekat na uložení předchozích snímků.
Pozor na nástupy v kostelech. Bývá tam silné protisvětlo z otevřených dveří, tmavé kostely ti způsobí silný kontrast a přes celou kostelní uličku samozřejmě bleskem nedoblýskneš. Můžeš počkat, až k tobě nevěsta přijde blíž, protože když je daleko od tebe, stejně z nevěsty nebude moc vidět. Pak teprve můžeš vyfotit celek, přicházející nevěstu, celou uličku i varhany v pozadí kostela. Obecně v extrémně silném protisvětle se snaž co nejrychleji uhnout na stranu a fotit tolik ze strany, abys protisvětlo eliminoval/a. Další využívaná možnost je předchozí domluva — co nejrychleji po vstupu nevěsty do kostela někdo zavře dveře a hned zmizí ze záběru.

Ze které strany fotit svatební obřad
Směr focení svatebního obřadu se musí samozřejmě přizpůsobit podle světla. Pokud možno nefoť do protisvětla (např. když celá jedna boční strana síně je s velkými okny zalitými sluncem). Nejbezpečnější je fotit ze směru od zdroje světla. Světlo si musíš uvědomovat hned od začátku, ještě než začne slavnostní ceremonie. Pokud jsi fotil/a obřad a nevíš, ze které strany šel hlavní zdroj světla, tak jsi prohrál/a.
Obřadní síně/sály mohou být orientované také tak nešikovně, že světlo přichází odzadu za ženichem/nevěstou a snoubenci tak mají obličeje ve stínu. V takové situaci zvaž použití blesku, např. odrazem od stěnu za tebou. Takové typické schéma obřadu je ale venku. Svatebčané sedí na přímém poledním slunci, ženich s nevěstou stojí ve stínu čelem ke kmeni stromu, v altánu, atp. Když tohle fotíš bez blesku, exponuješ správně na snoubence, tak všichni v pozadí vybuchnou v přesvětleném bílém prázdnu. S malým externím bleskem toho taky moc nevyhraješ. Situaci navíc komplikují slavobrány, které vrhají stíny buď od slunce nebo od blesku. Je to těžká situace a je nejlepší se jí úplně vyhnout, např. obřad přemístit nebo přeorientovat. Každopádně protisvětlo je právě jedno z těch světelných schémat, kdy je dobré domluvit se dopředu se snoubenci a svědky a na výměnu prstenů a první polibek přejít dozadu do uličky mezi lidi, vyfotit to z té “správné” strany.
No a už jsem taky fotil obřad, kdy šel nejsilnější zdroj světla hororově zespodu… bůůů… slunce bylo zastíněné listím stromu, ale vodní hladina v okolí se předvedla v tom “nejlepším světle” jako silný reflektor :-) Přijď na místo obřadu s předstihem a pořádně si ho prohlídni, abys mohl podobným situacím předem zabránit.
Když nezáleží na světle ani na pozadí fotek, tak doporučuji řídit se tímto pravidlem: nevěsta je vždy důležitější. Nevěstě záleží na výsledných fotkách obvykle více než ženichovi. Foť proto ze strany nevěsty, ať tam jdou vidět šaty v celé její kráse. A navíc když fotíš ze strany nevěsty — a otočí se k ní tváří ženich — bingo, zachytil/a jsi jeho výraz v obličeji, za který ti bude nevěsta nadosmrti vděčná (V manželství už jeho slzy víckrát neuvidí, tak si je může připomenout aspoň na svatebních fotkách :-)).
Focení zezadu
Záběry zezadu (platí třeba i od varhan v kostele) udělej hned po začátku svatebního obřadu, po nástupech. Budeš mít jistotu, že se zatím vepředu neděje nic důležitého. Na druhou část obřadu už nikam neodcházej a buď stále připravený/á vepředu, ať ti zbytečně nic neunikne.
Pokud se obřadní síň nedá obejít z boku, tak zvaž, jestli máš možnost projít kolem ženicha a nevěsty. Pokud tam není dost místa, spíše na to zapomeň. Musíš projít jednak dozadu, ale samozřejmě pak zase zpátky. V malých síních to způsobuje příliš rozruchu.
Společné ano
Když nevěsta a ženich říkají svoje “ano”, tak to ve většině případů pro fotografii není atraktivní. Jeden z nich má otevřená ústa. Někdy ale hned vzápětí přijde smích nebo slzy v lavicích svatebních hostů, proto se v té chvíli zaměřuji spíše na focení hostů.
První polibek
V okamžiku po předání prstenů nedávej foťák k pasu, nevypínej ho, nepřenastavuj ho, nekoukej jinam. Někdy přijde polibek opravdu nečekaně a rychle ;-) Obzvlášť v kostelech, kdy nebývá tak oficiálně vyžádán jako při civilním obřadu. A občas přijde pěkný polibek z nedočkavosti už po nasazení prvního prstenu.
Podpisy
Při podepisování na závěr obřadu můžeš fotit buď hrby postav bez obličejů (pokud se ti to líbí), nebo si při každém podpisu klekni tak, abys fotil/a z roviny desky pultíku. Jde tak většinou vidět jak ruka podepisující osoby, tak i její obličej.
Když se podepisují svědkové, tak nevěsta a ženich stojí vedle sebe a je to první chvíle, kdy na ně není zaměřená pozornost všech zúčastněných. Není výjimkou, že si s oddychnutím často něco řeknou, prohodí spolu nebo se svědkyní/svědkem pár slov, uvolněně se zasmějí. Tyhle drobné pravidelně se opakující okamžiky na svatbách můžeš vnímat a fotit…
Gratulace
Fotím téměř vždy za zády nevěsty a ženicha, aby byly vidět co nejlépe emoce svatebčanů. Těsně po obřadu bývají emoce nejvyhrocenější, občas nějaká ta slza, tak ať to jde vidět. Kdybych fotil z boku, byli by lidé vůči mně z profilu, takže by jim nebylo pořádně vidět do obličeje.
Převeď všechno do praxe!
Nestačí jen číst, focení se naučíš až tím, že si všechno sám vyzkoušíš. Můžeš využít jeden z nejrychlejších způsobů, jak se zdokonalit, a to návštěvou některého z mých workshopů, kde se učíme fotit mimo jiné i na simulaci svatebního obřadu. Nejbližší termíny svatebních workshopů.
Zásady etického chování svatebního fotografa
Zejména v průběhu svatebního obřadu dodržuj správňácké zásady etického chování svatebního fotografa. Bohužel se čas od času setkávám s fotografy a kameramany (obvykle jsou to amatéři), kteří ignorantsky porušují téměř vše. Osobně bych si takové tvůrce na svoji vlastní svatbu nepozval. Nejde totiž jenom o to, vytvořit co nejlepší výsledek, ale také nezkazit prožitek klientům a svatebním hostům přímo v průběhu svatebního dění.
A co dál?
Takže to nejtěžší máme za sebou, ranní přípravy jsme zvládli, svatební obřad také, jsme sice zpocení až za ušima, ale teď už to bude pohodička… Počkat… Říkáš, že teď přijde na řadu focení skupinek svatebčanů?! Postrach svatebních fotografů! Přežijeme to?! Čti příště :-)
Seriál Jak fotit svatbu
- Jak fotit svatbu 1. díl — Svatební detaily
- Jak fotit svatbu 2. díl — Přípravy nevěsty a ženicha
- Jak fotit svatbu 3. díl — První pohled ženicha na nevěstu
- Jak fotit svatbu 4. díl — Krátce před svatebním obřadem
- Jak fotit svatbu 5. díl — Svatební obřad
- Jak fotit svatbu 6. díl — Fotografování skupinek svatebčanů
- Jak fotit svatbu 7. díl — Svatební hostina
- Jak fotit svatbu 8. díl — Párové fotografování nevěsty a ženicha
- Jak fotit svatbu 9. díl — Krájení svatebního dortu
- Jak fotit svatbu 10. díl — Hod svatební kyticí
- Jak fotit svatbu 11. díl — Svatební hry
- Jak fotit svatbu 12. díl — Novomanželský tanec a párty tance
- Vyzkoušej si fotit svatbu nanečisto!