Časté příčiny snížené kvality svatebních fotografií

Které jsou nejčastější důvody horších svatebních fotografií? Co všechno dokážou ovlivnit snoubenci, aby byly jejich svatební fotky co nejlepší? Seznam největších rizik pro fotografování svateb.

Za roky, co jsem se věnoval fotografování svateb, jsem získal poměrně slušné ponětí o tom, co nejčastěji zhoršuje podmínky pro focení. Zhoršené podmínky znamenají těžší práci pro fotografa. Zkušený svatební fotograf si poradí s většinou situací. Na druhou stranu ať už je fotograf jakkoli zkušený, špatné podmínky pro focení často nevyhnutelně zabrání dosažení stoprocentní kvality výsledných fotografií.

Seznam rizik svatebního focení

Sepsal jsem seznam rizik, seřadil jsem body víceméně sestupně od toho rizika, které považuji za nejvíce rizikové, po nejméně důležité. Tento seznam obvykle vytahuji na konci předsvatebních schůzek se snoubenci, když už mám od snoubenců dost informací a poměrně jasnou představu o jejich budoucím svatebním dni. Tento seznam rizik rychle prolítnu očima a tím zkontroluji, jaká jsou největší rizika pro jejich svatební fotografování. Pokud narazím na něco, na co bychom si měli dát kvůli focení pozor, zmíním to a společně to pak prodiskutujeme.

Co v seznamu rizik nenajdeme

Jedna z nejdůležitějších věcí je samozřejmě výběr svatebního fotografa. To jsem ale do seznamu neuvedl, protože předpokládám, že o výběru svatebního fotografa je už rozhodnuto. V seznamu jsou uvedené pouze ty body, o kterých má smysl se se snoubenci bavit – věci, které mají možnost ovlivnit (těžko ovlivní svoji povahu, počasí, atp.).

Seznam nejčastějších příčin snižujících kvalitu svatebních fotografií

  1. špatně zvolené umístění obřadu a hostiny, orientace svatebního místa vůči směru a kvalitě světla
    • obličeje by měly směrovat pokud možno k měkkému světlu (k oknům, směrem pryč od stromu, směrem pryč od tmavé zdi…). Ostré světlo je lepší mít za zády (aby se při venkovním obřadu nedívali všichni do slunce, pak mají stíny v očích a mračí se).
    • překážky v cestě světla (slavobrána nebo větev zakrývající obličej)
    • za zády lidí by nemělo být silné protisvětlo (např. okno se silným světlem, otevřená vrata z temného statku, otevřené dveře z kostela ven – při příchodu nevěsty)
    • přímo nad hlavou by nemělo svítit silné světlo (polední slunce při obřadu, silné světlo žlutých žárovek velkých lustrů…)
    • barvy světla by se neměla kombinovat (rozsvícené lustry způsobují žluté světlo, denní světlo z oken ale způsobuje modré světlo, lidé jsou pak na fotkách nehezky „dvoubarevní“)
    • pro klasický vzhled fotografií bývá lepší světlé prostředí (okna, bílé stěny) než temné (kostely, suterénní prostory, dřevěné statky) – samozřejmě záleží na požadovaném vzhledu fotografií
  2. rodinní fotografové (mobily, kamery…)
  3. levná (nezkušená) nebo zcela chybějící vizážistka (nepovedená vizáž, chybějící předsvatební zkouška, brzy rozteklý make-up, rozlítané vlasy)
  4. nevhodné svatební šaty (bezrukávková varianta zvýrazňující široké paže, střihy šatů vytvářející faldíky na zádech…), příliš malá svatební kytička u plnoštíhlých nevěst nebo naopak příliš velká u drobných nevěst; u ženicha krátké kalhoty (odkrývají holé kotníky), příliš malá/velká velikost saka,…
  5. příliš krátký čas pro párové fotografování nevěsty & ženicha (méně než půl hodiny), neochota dojít na lepší místo pro focení. Běžný čas pro fotografování během svatebního dne je 1 hodina. Pokud máte i kameramana, pak je lepší věnovat času ještě více.
  6. večerní světlo je na focení mnohem lepší než polední světlo. Polední světlo (obzvlášť při jasném dni bez mraků) je příliš ostré a kontrastní, také omezuje výběr míst, kde je možné dobře fotit (obvykle jen ve stínu). Pro lepší kvalitu fotografií doporučuji fotit vždy večer, když je slunce nízko (nebo brzy ráno). Jako člověk ale chápu, když se na svatbě chtějí novomanželé večer už plně věnovat svatebním hostům, takže párové fotografie nevěsty a ženicha můžeme vyfotit i v dřívějším horším světle v odpoledních hodinách (a budeme hledat především stinná místa). Každý čas má své výhody i nevýhody, popsané zde.
  7. špatně zorganizovaný obřad: rychlé příchody, chybějící mezery mezi příchozími lidmi, velice krátká vzdálenost oddávaných od oddávajícího (resp. od svatebního fotografa), zmatečné gratulace nezačínající od nevěsty nebo jiné zbytečné výstřelky při gratulacích
  8. nedostatek prostoru (umístění stolů při hostině, slavobrány, malé obřadní prostory, panelové byty, kroužek lidí kolem nevěsty a ženicha při tanci)
  9. chybějící seznam skupinek pro focení svatebních hostů (vedoucí k chaosu, nekonečnému focení, atd. – viz článek o seznamu skupinek)
  10. nevzhledné prostředí – přeplněné panelové byty, neuklizené pokoje, nehezké obřadní síně (rozvěšené dataprojektory, hasicí přístroje, nevhodně umístěné koše, umělé kytky, protisvětlo, mix barev světel), levné putyky (špinavé zdi, parkoviště nebo bar s personálem za zády svatebčanů, chybějící dekorace, ledabylá úprava hostiny)
  11. chybějící čas pro focení při ranních přípravách (před svatebním obřadem)
  12. chybějící tradice a akce (když se na svatbách prakticky nic neděje, jsou nefotogenické předměty, bez ranních příprav, bez skupinek, bez špalíru, bez rozbití talíře, bez dekorace, bez proslovu, bez společné polévky, bez párového focení, bez krájení dortu, bez hodu kyticípodvazku, bez prvního tance, bez tanců s rodiči, bez rozbalování darů, bez her a zábavy)
  13. spěch (ranní přípravy, nástup na obřad, tanec novomanželů i s rodiči odbytý během jediné písně; příliš rychlý hod svatební kytice, zakrojení dortu – rozkrájení obsluhou)
  14. neproběhlo předsvatební focení jako zkouška nanečisto
  15. cizí profesionální kameraman typu „sólista“, který ignoruje potřeby svatebního fotografa – jako cesta ke kompromisům

Co dalšího si myslíte, že dokáže zhoršit kvalitu svatebních fotografií? (Když nepočítáme svatebního fotografa ani jeho přípravu/úpravu fotografií). Napište dole komentář ;-)

Sdílejte prosím!

Štítky: , , , ,

Blog svatebního fotografa » Inspirace pro snoubence
15. 1. 2020, aktualizace 22. 6. 2020
Autor: svatební fotograf Petr Doležal

Subscribe
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments