Okamžiky, kdy jsem se při focení nejvíc zapotil

Dneska se vám svěřím s tím, jaké jsem dříve dělal začátečnické chyby. Můžete to použít k tomu, abyste se mi škodolibě smáli, ale někdo se z toho může i poučit. Chyby děláme každý a chybami se člověk učí. Jde jen o to, vzít si z nich ponaučení a zbytečně chyby neopakovat.

Když to tak všechno zpětně zhodnotím, ze všech situací se mi nějak podařilo vybruslit, aniž bych přišel o důležitou fotografii. Podstatná je prevence: nedělat zbytečné hlouposti, dobře se před každým focením připravit a používat jen spolehlivou techniku. V případě, že se vyskytne problém, tak je nejdůležitější nepanikařit a mít možnost sáhnout po záložní technice.

Omylem přepnutý objektiv na manuální ostření

Znáte to, objektivy mají posuvné jezdce na přepínání mezi manuálním a automatickým ostřením. Několikrát se mi stalo, že jsem automatické ostření omylem vypnul, hlavně při vytahování objektivu z batohu. V rychlé akci si to člověk hned neuvědomí, zvukový indikátor mám jako svatební fotograf vypnutý, světelný indikátor (u Canonu v podobě červené tečky) není v denním světle příliš výrazný. Jakmile jsem pochopil, že se mi to stává opakovaně, začal jsem přepínače na objektivu přelepovat izolační páskou. Od té doby s tím konečně nemám problém.

Přetočení dioptrické korekce hledáčku

Podobně si občas nevědomky přetočím dioptrickou korekci u hledáčku. Obraz v hledáčku se pak zdá nezaostřený i při zapnutém automatickém ostření. To už ale není taková tragédie, protože výsledná fotografie je zaostřená správně.

Chybný fotografický režim

Myslím si, že tohle je asi jedna z nejčastějších chyb začínajících svatebních fotografů. Klasický scénář: fotíte svatební obřad zrcadlovkou uvnitř domu na manuální fotografický režim, pak ve spěchu vyjdete spolu se svatebčany ven a máte hlavu plnou tisíců různých myšlenek, protože novomanželé hned v následující chvíli procházejí špalírem. Takže zapomenete změnit režim fotoaparátu na poloautomatický, ani nepřenastavíte expoziční hodnoty manuálního režimu. Je to jen otázka rutiny, takže profík už tuhle chybu nedělá, v začátcích je to ale peklo. Na závěr kouknete na fotky a zjistíte, že jsou extrémně přeexponované. V nadcházející éře bezzrcadlovek už budou mít fotografové ulehčenou práci, protože tohle se jim díky simulaci expozice nestane.

Takhle jsem jednoho krásného svatebního dne vyběhl ven z budovy a začal fotit skupinky svatebních hostů. První skupina se všemi svatebními hosty je tradičně nejtěžší na vyfocení. Po chvíli se konečně podařilo všechny svatebčany hezky uspořádat, aby byli všichni vidět. Pár fotek, hotovo, můžete se rozejít!

Nojo, ale najednou koukám – já měl celou dobu nastavený manuální režim?! Takže všechno přesvětlené a nepoužitelné? Hosté už se rozcházeli, někteří už byli u aut, už to nešlo vzít zpět…

Jak jsem záhy pochopil, bylo to dáno tím, že jsem měl po ruce dva fotoaparáty. Jeden (ten hlavní) jsem přenastavil správně, zapomněl jsem jen na přenastavení toho druhého. Skupinu svatebčanů jsem naštěstí vyfotil nejdříve svým prvním foťákem, pak jsem cvaknul pár fotek i na jiné ohnisko druhým foťákem. Ve výsledku se mi tedy nestalo, že bych neměl žádnou fotku, skupinové focení se celkem vzato povedlo a nikdo nic nepoznal.

Jaká z toho plynou ponaučení? Před rozpuštěním skupiny svatebčanů na displeji fotoaparátu zkontrolujte, že fotku opravdu máte a povedla se. Pokud používáte dva a více fotoaparátů (svatební fotografové by měli), nezapomínejte měnit nastavení pro oba.

Ponechání korekce expozice

Chybně nastavená korekce expozice v poloautomatickém režimu, podobný případ jako ten předchozí. Korekci expozice jsem u zrcadlovky nastavil třeba do plusu kvůli focení proti obloze. Pak jsem na to ale zapomněl a i několik následujících fotografií bylo buď přesvětlených nebo tmavých. Vyplatí se stále kontrolovat nastavení expozice v hledáčku nebo aspoň občas zkontrolovat pořízené fotky na displeji. Je to další věc, kterou bezzrcadlovky snadno vymýtí.

Nový nefungující objektiv

Dobře si to pamatuji. Koupil jsem si nový objektiv a když jsem s ním poprvé přišel na svatbu: „Err 01: Chyba komunikace mezi fotoaparátem a objektivem.“ Už i v té době jsem měl více objektivů, takže jsem pokračoval ve focení s jiným sklem. Pamatuji si, že když jsem pak ten nový objektiv zkoušel doma v klidu, žádná chyba se neobjevila. Možná se mi to pak stalo ještě jednou nebo dvakrát, pak se ale objektiv „zaběhl“ a nikdy víc s ním problém nebyl.

Přepínač blokování funkcí

Přepínač blokování některých funkcí je užitečná funkce – kterou jsem nikdy záměrně nepoužil :-) Jedná se o přepínač na fotoaparátu, který zamezí tomu, abyste na fotoaparátu omylem nezměnili třeba expoziční hodnoty. V mých zelených začátcích jsem měl malinkou kamarádskou zakázku ve firmě, kde bylo potřeba vyfotit portréty tří lidí na jejich firemní webovky. Naběhl jsem do jejich kanceláře jako ostřílený profík se zrcadlovkou, začal jsem fotit prvního člověka a ono ejhle – na displeji svítilo „L“, nedokázal jsem upravit expozici.

Co to „L“ k čertu může znamenat? Nojo, málo zkušeností. Hlavně se ale před zákazníky neztrapnit :-)

Nefungovalo ani vypnout/zapnout fotoaparát! Po chvíli trapného a hlavně nenápadného zkoušení všech tlačítek jsem boj vzdal a odfotil snímky v aktuálním nastavení, naštěstí to nebylo expozičně úplně mimo. Až po akci jsem zjistil, co tajemné „L“ znamenalo – přepínač blokování funkcí (o jehož existenci jsem do té doby nevěděl), jsem před focením omylem posunul do polohy Lock.

Z toho plyne ponaučení – dříve než začnete používat váš nástroj k vážným účelům, pořádně si prostudujte všechny jeho funkce a naučte se ho používat. Klidně si pročtěte celý manuál fotoaparátu, sám jsem to pak taky udělal.

Chyba zápisu na kartu

To takhle jednou fotím přípravy nevěsty, probíhají hodně ve spěchu, protože se opět podcenil čas, klasika. Celkem ale pohodička, když tu najednou na mém Canon 5D IV: „Err 01: Karta není přístupná. Kartu znovu vložte/vyměňte nebo kartu naformátujte ve fotoaparátu.“ A sakra. Jak foťák rychle zprovoznit? Nebo mám popadnout druhý foťák? Kolik posledních fotek se nepodařilo? 

To je zákon schválnosti, hned ráno se před novými klienty projevím jako neschopný, těžko pak dohánět ztrátu důvěry během svatebního dne…

Chyba byla v zápisu na druhou paměťovou kartu, kam se zrcadlově ukládaly záložní fotky ve formátu JPG. Už si nepamatuji, jestli nápis na displeji informoval o problému s druhým slotem karty, ale spíš to byla jen obecná chybová hláška o kartách. V důsledku fotoaparát nedovoloval další focení. Nebyl čas zjišťovat co a jak, kartu jsem vyjmul a zbytek svatby odfotil bez zálohování fotek. Naštěstí to tedy dobře dopadlo, horší by bylo, kdyby zápis přestal fungovat o pár minut později v průběhu svatebního obřadu. Při obřadu se promeškané vteřiny neodpouštějí…

Plná paměťová karta

To takhle jednou fotím na předsvatebním focení, fotím, fotím, když tu náhle můj foťák povídá: „Err 04: Snímky nelze uložit, karta je plná. Vyměňte kartu.“

No ovšem, před focením jsem zapomněl zformátovat kartu, to se mi ještě nikdy předtím nestalo. Kdybych měl s sebou výbavu na svatby, nebyl by to problém. Na předsvatební focení chodím ale s poněkud odlehčenou výbavou, a tak jsem měl k dispozici už jen karty s pomalejším zápisem (a to mi při mém dynamickém způsobu focení přináší trápení). Nepříjemné. S novými fotkami už jsem kartu nemohl zformátovat a nebylo čas promazávat jednotlivé fotky ze starého focení (navíc ctím zásadu, že během focení by se žádné fotky mazat raději neměly). Nezbývalo mi nic jiného, než průběh fotografování pěkně zpomalit a dofotit ho s pomalejší kartou.

Z toho plyne ponaučení: Pečlivě kontrolujte svá paměťová média před začátkem focení. Každopádně noste s sebou na každé focení náhradní paměťovou kartu, ta původní se může zaplnit nebo přestat fungovat.

Zadýchaný hledáček

To jsem takhle jednou fotil… co jiného než svatební obřad. Všechno probíhalo v klidu a právě se schylovalo k těm kritickým okamžikům, jako je výměna prstýnků a první manželský polibek. Připravil jsem se a s úlevou zhluboka vydechl.

To jsem ale neměl dělat! Vzápětí jsem v hledáčku neviděl nic než mlhu. Dýchl jsem si totiž nešikovně tak, že můj horký dech šel i na hledáček a zamlžil ho. Myslím ale, že jsem si v první chvíli ani neuvědomil, co se stalo. Co teď, mám fotit první polibek poslepu?

Při obřadu není možné ztrácet čas. Jedna z možností byla přepnout fotoaparát do Live View a fotit přes displej. Všichni ale víme, že ostření pomocí detekce kontrastu je samo o sobě příliš pomalé a pro reportáž nevhodné. Nic naplat, sáhl jsem po druhém foťáku, který jsem měl u boku připravený a zbytek jsem odfotil s ním. Takto se vyplácí nespoléhat na štěstí a být připravený.

Pády lidí na zem

Pády na zem jsou bolestivé. Občas spadne nějaká ta technika, ve větru převrácený stativ, blesk, objektiv i foťák. Nejbolestivější ale bývá, když spadne člověk. Jednou jsem při skupinovém focení svatebčanů usadil nevěstu na židli a ta pod ní praskla, přestože nevěsta byla útlá jako proutek. Zlý fotograf, zlý.

Jednou se mi stalo při párovém focení ženicha a nevěsty, že jsem ženichovi dal za úkol zvednout nevěstu do náručí. Ten ji silácky zvedl. Ještě si ji chtěl v náručí nadhodit, aby pod ní srovnal šaty, ale to se mu stalo osudným. Země pod ním byla zrovna kluzká, takže se smekl, upadl na zem a nevěsta na něj. Bohužel si pod sebou zkřivil nohu, takže si ji vyvrtl. Oblekové kalhoty praskly vzadu od zadku až dolů. Ups.

Do nemocnice jsme ale naštěstí nemuseli, jenom se sháněly zavírací špendlíky na provizorní sešití kalhot. První tanec novomanželů se zrušil. To se ženichovi líbilo, protože tancovat nechtěl ani před nehodou.

Jaké z toho plyne ponaučení? Buďme profesionální fotografové a předtím, než dáme ženichovi s nevěstou nějakou instrukci k provedení úkonu, zkontrolujme, že je vzduch čistý, země suchá, nikde poblíž není dravá zvěř a otevřený oheň :-) Když někomu řekneme, co má udělat, bereme za to odpovědnost částečně i na sebe. Viz etiku svatebního fotografa.

Zamlžený objektiv vlivem teplotního rozdílu

Stalo se to jednoho chladného březnového dne. Měli jsme za sebou svatební obřad, venku sice pršelo, ale přesto jsme ještě udělali pár důležitých fotek. Pak jsem se běžel schovat spolu se všemi svatebčany dovnitř do tepla. Uvnitř plál příjemný ohýnek v krbu a rodiče novomanželů se brzy chystali k proslovu a  k přípitku.

Vytáhl jsem foťák, zamířil a… Mlha?! No jasně, venku byla zima a uvnitř teplo. Fotoaparát rychlou změnu teplot nesnáší. Po příchodu dovnitř do tepla se na skleněných plochách vytvořila kondenzace.

Ponechme stranou, že tyto situace mohou být nebezpečné i pro mikroelektroniku. Je potřeba fotoaparát rozehřívat pomalu, ponechat ho např. delší dobu v brašně, než se vytáhne. Nebo ho pak alespoň nechat před použitím vyschnout. Jenže co dělat, když nemáte čas a potřebujete hned fotit?

Rozlévání vína k přípitku trvalo naštěstí delší čas, než to původně vypadalo. Sňal jsem filtr objektivu, opatrně otřel optiku a než začal proslov, fotoaparát už byl jakž takž v provozuschopném stavu. V této situaci se opotil nejen můj přístroj, ale i já :-)

Sáňky na blesk

Při prvním novomanželském tanci mi přestal reagovat blesk. Čím to je? Chybné nastavení? Všechno vypadalo v pořádku. Rozbitý blesk? Požádal jsem svoji asistentku o výměnu blesku, ale výměna nepomohla. Při svislé orientaci fotoaparátu blesk občas nefungoval. Špatný foťák? Asistentka mi podala jiný přístroj, ten byl už v pořádku.

Po tanci jsem zjistil, že blesk správně nedosedá na synchronizační kontakty foťáku. Sáňky na blesk byly mírně vyviklané. Bylo to uprostřed sezóny a uvažoval jsem nad tím, jak dlouho bude trvat oprava v servisu. Přiznám se, že do té doby jsem nevěděl, že si je můžu jednoduše opravit sám. Doma jsem koukl na YouTube, jak opravit sáňky blesku, a bylo opraveno.

Od té doby nosím na svatby i malý šroubováček :-)

Nefunkční automatika ostření objektivu

Murphyho zákon: „Může-li se něco pokazit, pokazí se to.“ A to v ten nejméně vhodný okamžik. Pro svatební fotografy je tím nejméně vhodným okamžikem svatební obřad.

Nevěsta přichází na svatební obřad, zvedám foťák, ostřím… neostří.Ostřím… neostří. Proč nefunguje automatika ostření?! 

Těžko v takové chvíli ostřit manuálně – když k vám nevěsta přichází blíž a blíž. Poté, co přišla až ke mně, ostření začalo reagovat. Musím se přiznat, že dodnes nevím, v čem byla porucha. Když se mi to pak párkrát opakovalo při méně důležitých okamžicích, objektiv jsem zanesl do servisu. Žádnou závadu ale neshledali. Ono taky těžko dokazovat nějakou závadu, když k ní dochází jen zřídkakdy. Pro reportážního fotografa je takový objektiv nespolehlivý, zbavil jsem se ho. Byl to objektiv třetí strany. Od té doby se situace v mojí výbavě už hodně změnila a většina z mých skel jsou nativní objektivy, u kterých jsem zatím problém nikdy neměl.

Nefunkční ostření bezzrcadlovky

Bylo nebylo. Začátek svatebního obřadu venku. Prší. Já v ruce se svojí bezzrcadlovkou Canon R. Ostřící bod v pravém dolním rohu. Svatebčané začínají přicházet. Okamžitě musím začít fotit. Ale… ostřící bod stále v pravém dolním rohu. V tom nejhorším místě. Ano, uhodli jste, za žádnou cenu mi nešlo ten proklatý bod přesunout! Zkoušeli jste někdy v zoufalosti fotit s ostřícím bodem umístěným u hrany záběru? To se nám se zrcadlovkami stávat nemohlo, tam jsou ostřící body jen kolem středu :-)

Změnu ostření jsem prováděl pomocí dotykového displeje, který je u Canonu velmi dobrý a spolehlivý. Tuto deštivou situaci s mými studenými prsty ale buď nezvládl nebo byla na vině jiná chyba, kterou si neumím vysvětlit. Každopádně jsem displej pořádně otřel od dešťových kapek a pomohlo magické zaklínadlo vypnout/zapnout přístroj, pak už bylo celý svatební obřad všechno v pořádku.

I tak jsem se ale předtím stačil zapotit. Představte si situaci, kdy k vám přichází velká skupina svatebčanů, máte je fotit a nemůžete. Noční můra svatebních fotografů.

Nicméně vždy je potřeba zachovat klid a nepanikařit. Kdyby mi tenkrát nepomohl reset přístroje, mohl jsem místo dotykového displeje používat i obyčejná tlačítka, byť je jejich ovládání mnohem méně komfortní. (Canon EOS R, první full-frame bezzrcadlovka Canonu, ovládací joystick nedostala.) V nejhorším případě jsem mohl popadnout druhý foťák, u pasu mi visel Canon 5D IV s dlouhým sklem. Více mi ale vyhovovalo kratší ohnisko objektivu. A výměnu objektivů nemám v dešti rád.

Člověk se stále setkává s novými problémy, které neumí hned vyřešit, protože se s nimi předtím ještě nesetkal. Stávalo se mi to a vím, že se to stávat bude i v budoucnu. Ale jak jsem psal hned v úvodu – nejdůležitější je zachovat chladnou hlavu a vše vyřešit s klidem. Snad se to bude dařit vám a snad se to bude nadále dařit i mně.

„Vše funguje jenom proto, aby se to mohlo pokazit.“ – Maahsův zákon

Kdy jste se vy sami nejvíce zapotili jako fotografové?

Sdílejte prosím!

Štítky: , , ,

Blog svatebního fotografa » Fotografická technika pro svatební fotografy
23. 3. 2020, aktualizace 19. 6. 2020
Autor: svatební fotograf Petr Doležal

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments