Jaké objektivy používám v průběhu svatebního dne

Moje osobní preference pro volbu objektivů, resp. ohniskových vzdáleností v průběhu celého svatebního dne.

V průběhu svatebního dne se mění témata fotografování, velikost a vlastnosti okolního prostoru, světelné a další podmínky. Změny často vyžadují i přizpůsobení svatebního fotografa co se týče výběru vhodného objektivu. Použití konkrétních objektivů závisí na stylu práce každého jednotlivého fotografa. Proto samozřejmě není možné jednoznačně určit, který daný objektiv přesně použít v jednotlivých situacích. Možností je mnoho a já se s vámi chci podělit o to, které objektivy používám zrovna já.

V minulosti jsem používal pro svatební fotografování kombinace objektivů s pevným ohniskem (např. 50mm, 85mm, 100mm, 135mm) a s proměnlivým ohniskem (12–24mm, 24–70mm, 70–200mm). Všechno na plnoformátových (full-frame) digitálních zrcadlovkách značky Canon. Postupně mi začalo pro svatební fotografování vyhovovat jednodušší použití objektivů se zoomem, zejména pro reportáž. A tak jsem ze své fotovýbavy na svatby postupně vyřadil objektivy s pevným ohniskem, až mi zbyl jen jeden (pro makro). Vím ale, že někteří fotografové mají postup opačný, začínají na zoomovacích objektivech a po získání povědomí o vlastním stylu přecházejí na světelnější pevné objektivy. Záleží na osobních preferencích.

V současnosti (rok 2019) používám pro svatební fotografování tato čtyři skla:

Objektivy pro svatební fotografování
Objektivy pro svatební fotografování

Jak vidíte, mám rád jednoduchá řešení. Dohromady pokrývají celý rozsah od 15 do 200mm. Jakákoliv kratší nebo naopak delší ohnisková vzdálenost se mi zdá pro použití na svatbách nadbytečná. Všechny čtyři objektivy se mi vejdou do jednoho batohu a dohromady nejsou pro muže-fotografa extrémně těžké. V případě neočekávané poruchy některého z objektivů by moje svatební fotografování neskončilo, mohu použít objektiv jemu nejvíce podobný. Záložní technika je pro svatební fotografy velice důležitá.

Použití ohniska 15–35mm na svatbách

Široké záběry:

  • pro záběr zezadu při svatebním obřadu, např. v kostele nebo ve velkých zámeckých síních
  • venkovní krajinné scenérie, např. na polích, s rybníkem, v lese, ve skalách atp.
  • situace s extrémním nedostatkem místa — zejm. večerní hry se spoustou lidí v těsné blízkosti bok po boku fotografa
  • první tanec novomanželů — kdy se musím vtěsnat do těsného kolečka svatebčanů, které je českými dýdžeji tak oblíbené…
  • večerní párty pro živější vzhled svatebních fotek. Širokoúhlým objektivům se říká příběhové objektivy, protože dávají na fotkách pocit, že jste jako divák přímo v ději. Oproti tomu delší ohniska mohou působit poněkud neosobně, popisně a sterilně.
  • netradiční portrétní záběry (celé postavy), kde pomáhá zkreslení perspektivy k prodloužení nohou, šatů, atp.
  • zároveň slouží částečně jako záloha pro případ poruchy 28–70mm
objektiv na svatbu 15-35mm
objektiv na svatbu 15–35mm, ohnisková vzdálenost 15 mm — obřadní místa fotím zezadu širokoúhlým objektivem, stejně tak když už vepředu stojí ženich s nevěstou
objektiv na svatbu 15-35mm
objektiv na svatbu 15–35mm, ohnisková vzdálenost 15 mm
objektiv na svatbu 15-35mm
objektiv na svatbu 15–35mm, ohnisková vzdálenost 15 mm — záměrem bylo nechat vyniknout krajinu okolo, širokoúhlý objektiv zachytil její celek, zato postavy novomanželů jsou na této fotce v malé velikosti
objektiv na svatbu 15-35mm
objektiv na svatbu 15–35mm, ohnisková vzdálenost 16 mm — podobný příklad jako předchozí — širokoúhlým objektivem jsem zachytil skály v popředí, delším ohniskem by se mi to z tohoto místa nepovedlo (stačil krok dozadu a sletěl bych ze skal dolů)
objektiv na svatbu 15-35mm
objektiv na svatbu 15–35mm, ohnisková vzdálenost 15 mm — abych zachytil i tváře nevěsty a svatebčanů, potřeboval jsem širokoúhlý záběr; ležel jsem na zemi, takže “ustoupit” více dozadu jsem ani nemohl

Použití ohniska 28–70mm na svatbách

Nejvíce používaný. Ne nadarmo se mu říká “základní objektiv”. Kdybych si musel vybrat pouze jeden objektiv, byl by to právě tento. Je výborně univerzální: na 50mm fotí přirozené snímky, na 28mm pomůže na širší záběry a v problematických stísněných podmínkách, na 70mm se dají využít jeho portrétní schopnosti. Se základním objektivem můžu být v bezpečné blízkosti lidí — nehrozí, že mi někdo vstoupí do výhledu. Taky jsem dostatečně blízko na to, abych mohl pohodlně komunikovat s lidmi před objektivem (nekřičet na ně zdálky), aby to nebylo pro ně nepříjemné (nemusím mít objektiv přímo před jejich obličeji) a můžu rychle obíhat ze strany na stranu (s delšími ohnisky musím obíhat po delší kružnici, takže zabere daleko více času změnit úhel pohledu — přičemž při reportáži může každá ztracená vteřina znamenat nenávratné zmeškání události).

objektiv na svatbu 28-70mm
objektiv na svatbu 28–70mm, ohnisková vzdálenost 35 mm — klasický portrét nevěsty — dal by se zachytit i delším ohniskem, ale stáli jsme na kopečku, kdybych pár kroků couvnul, fotil bych už z podhledu — pozor na to, že krátké ohniskové vzdálenosti deformují obličej a postavu, pokud je fotograf příliš blízko
objektiv na svatbu 28-70mm
objektiv na svatbu 28–70mm, ohnisková vzdálenost 54 mm

Použití ohniska 70–200mm na svatbách

  • svatební obřady venkovní a v kostelech (dostatek prostoru)
  • portrétní fotografování — úzké záběry celých postav i záběry “hlava a ramena”
  • fotografie menších skupinek svatebních hostů
  • vzdálené detaily (výzdoba stropů, okna, architektonické prvky…)
  • kde chci více oddělit objekt od pozadí (svatební dort)
  • kde chci zvětšit pozadí vůči popředí (focení na vyhlídkových místech)
  • fotografie nebezpečných nebo plachých zvířat (i na svatbách jsou pávi, labutě, koně a další)
  • focení kdy nechci vyrušovat (např. řečníci při svatební hostině) nebo kde chci být nenápadný (např. focení dětí, dojatých maminek atd.)
  • kde chci získat na pozadí rozostřený bokeh ze světýlek v pozadí
objektiv na svatbu 70-200mm
objektiv na svatbu 70–200mm, ohnisková vzdálenost 70 mm — čím delší ohnisková vzdálenost, tím lépe se oddělí pozadí od osob vepředu a tím lépe se zamezí nežádoucím deformacím postav (podrobnější informace o focení skupinek tady) — nevýhodou delšího ohniska je ale větší vzdálenost od lidí a s tím spojená ztížená komunikace s nimi
objektiv na svatbu 70-200mm
objektiv na svatbu 70–200mm, ohnisková vzdálenost 123 mm
objektiv na svatbu 70-200mm
objektiv na svatbu 70–200mm, ohnisková vzdálenost 140 mm
objektiv na svatbu 70-200mm
objektiv na svatbu 70–200mm, ohnisková vzdálenost 125 mm
objektiv na svatbu 70-200mm
objektiv na svatbu 70–200mm, ohnisková vzdálenost 90 mm

Použití makro objektivu na svatbách (100mm Macro)

Nejméně používaný, pouze na pár záběrů ráno. Těchto pár záběrů je ale “povinnost” pro svatebního profi fotografa a je to další příležitost, jak se odlišit od šedé většiny svatebních fotografů, kteří makro objektiv nevlastní.

objektiv na svatbu 100mm macro
objektiv na svatbu 100mm macro — snubní prsteny se jmény nevěsty a ženicha
Svatba na zámku Loučeň
objektiv na svatbu 100mm macro — snubní prsteny
objektiv na svatbu 100mm makro
objektiv na svatbu 100mm makro — náušnice nevěsty
objektiv na svatbu 100mm makro
objektiv na svatbu 100mm makro — náušnice nevěsty
objektiv na svatbu 100mm makro
objektiv na svatbu 100mm makro — hodinky ženicha
objektiv na svatbu 100mm makro
objektiv na svatbu 100mm macro — drobné náušnice nevěsty
objektiv na svatbu 100mm makro
objektiv na svatbu 100mm makro — snubní prsteny
objektiv na svatbu 100mm makro
objektiv na svatbu 100mm makro — snubní prsteny

Četnost použití ohnisek objektivů na svatbách

Seřazeno sestupně od nejpoužívanějšího k nejméně používanému objektivu:

  1. 28–70mm
  2. 70–200mm nebo 15–35mm
  3. 100mm Macro

Volba ohniska objektivu při focení v průběhu svatebního dne

Objektivy pro svatební přípravy

Dopoledne před obřadem používám převážně základní objektiv pro fotografování příprav nevěsty a ženicha. Je to taky jediná část dne, kdy použiju makroobjektiv k fotografování drobných detailů, jako jsou prsteny, šperky, knoflíky a podobné předměty. Četnost použití makroobjektivu je tak při svatebním fotografování velmi nízká. Člověka by mohlo napadnout, že se ani nevyplatí makroobjektiv pořizovat. Mám ale za to, že tyto drobné detaily ke svatbám prostě neoddělitelně patří a je dobré jim věnovat trochu té luxusní pozornosti. Použití makro objektivu může být také jedním z rozdílů mezi hobby fotografem a profesionálním svatebním fotografem. Detaily jsou jedny z prvních fotografií, které na začátku otevírají prezentaci celého dne a nemyslím si, že by bylo dobré je podcenit. Pokud chce fotograf snížit hmotnost techniky nebo ušetřit peníze, zajímavou alternativou jsou makrokroužky. Makrokroužky se sice nedají tak pohodlně použít a nemohou ani sloužit jako záložní objektiv pro případ poruchy jiného objektivu, ale svoji funkci taky splní.

Objektivy pro svatební obřady

Pro fotografování svatebních obřadů mám vždy po ruce dva fotoaparáty a oba jsou připravené k okamžitému použití. Nejenže tak slouží jeden z nich jako záložní technika pro případ náhlé poruchy druhého z nich. Zároveň mám tak k dispozici dva ohniskové rozsahy. Na jednom z foťáků mám ve většině případů nasazený základní rozsah 28–70mm, na druhém mám buď 70–200mm nebo pokud nejsem schopný vytvořit rozumnou velikost záběru s “velkým přiblížením” (v menších místnostech), tak používám 15–35mm. Patnáctimilimetrový záběr se navíc snažím udělat téměř vždy, i kdybych musel objektiv jednou při obřadu měnit (resp. vyměnit dvakrát: tam a zpět). Širokoúhlý záběr se obvykle hodí pro vyfotografování jednoho snímku třeba zezadu v kostele, ať už z úrovně svatebních hostů, nebo shora od varhan. Jelikož jsem při tom vzadu za zády všech svatebních hostů, můžu si tam pohodlně vyměnit objektiv tam a zpátky, aniž bych tím někoho vyrušoval.

Výběr objektivů pro církevní svatební obřady v kostelech

Kostely bývají velké a tmavé. Proto je vhodný světelný objektiv nebo alespoň stabilizace obrazu při použití na delších časech závěrky. Obřady vyžadují více diskrétní přístup. Obíhat kolem kněze a snoubenců jako klaun není žádoucí. Proto je dobré použít dlouhé sklo, teleobjektiv.

Používám 70–200mm (pro většinu mše na všechny lidi zpovzdálí, na sochy a architektonické detaily kostela) a 28–70mm (širší záběry na lavice svatebních hostů, při nasazování svatebních prstenů, při prvním polibku atp.) Při kritických chvílích jako je první polibek jsem raději blíže, abych měl kratší rádius kruhu pro případ nutnosti změny úhlu focení, aby mi před fotoaparát někdo nečekaně neskočil atp.

Výběr objektivu ve svatebních obřadních síních

V obřadních síních je použití ohniska nad 70mm často nemožné, protože tam nebývá tolik místa. Pokud bych měl poruchu na objektivu o rozsahu 28–70mm, tak bych ho teleobjektivem 70–200mm nedokázal uspokojivě nahradit. Proto raději používám dva širší objektivy, 15–35mm a 28–70mm.

Výběr objektivu při venkovních svatebních obřadech

Venku využívám krásných optických vlastností 70–200mm, protože je na to dost místa. A k tomu opět 28–70mm. Rozdíl je samozřejmě i v optické perspektivě, někdo pro svatby víc preferuje širší objektiv (fotky přinášejí pro diváka silnější pocit “jsem přímo na svatbě”), jiný upřednostňuje teleobjektiv.

Objektivy pro odpolední reportáž

Pro odpolední reportáž volím nejčastěji 28–70mm. Když chci být méně viditelný a umožní to velikost prostoru, beru do ruky 70–200mm. Opět je ale potřeba vzít na vědomí, že s delším objektivem souvisí i větší vzdálenost od fotografovaného objektu. S delší vzdáleností se mění perspektiva snímané scény — fotky se částečně odosobní (vytrácí se pocit “fotograf byl přímo v akci, přímo mezi svatebními hosty”). A taky se zúží úhel záběru, takže se do fotografie nevejde kontext okolního prostředí, okolních lidí.

Objektivy pro portrétní svatební fotografování

Pro portrétní fotografování se snažím co nejvíce používat delší skla. V současnosti je to 70–200mm. Na některé fotografie potřebuji širší úhel záběru, takže opět 28–70mm.

Příklady použití 70–200mm:

  • celé postavy ženicha a nevěsty (bez okolního prostředí)
  • společné párové portréty se záběrem hlava až prsa (nastaveno zhruba na 85 mm)

Příklady použití 28–70mm:

  • širokoúhlé hrátky se svatebním závojem
  • motivy se zvýrazněním perspektivy (schodiště, mosty…)
  • celek s dominantní architekturou (na pozadí zámek, kostel…)
  • novomanželé, v pozadí obloha s mraky
  • obecně fotografie páru s výraznějším zakomponováním okolního prostředí
  • novomanželé sedící na lavičce nebo ležící v trávě

Jaké objektivy používáte pro svatební fotografování vy? Podělte se v komentáři o svoje vlastní preference s ostatními čtenáři.

Zajímavé reference

Odběr
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments