5 typů obtížných klientů pro fotografy

S jakými typy obtížných klientů se může svatební fotograf setkávat?

Jak poznat potenciálně problematického klienta z jeho první zprávy, jsme si už v jednom článku řekli. Dneska se seznámíme s typy různých obtížných klientů. V praxi svatebního fotografa se setkávám zejména s pěti druhy složitých klientů a s jejich různými variacemi.

Hned na začátku ale cítím potřebu klienty obhájit. Vážení fotografové, pokud máte pocit, že se neustále setkáváte se zákazníky potížisty, možná je potřeba ten problém hledat jinde než na straně  klientů :-) Profesionální dodavatel služeb, včetně svatebního fotografa, by se měl naučit jednat se všemi typy lidí. A jakkoli může být tento článek vnímán sarkasticky, ve skutečnosti si všech svých zákazníků vážím a nabádám k tomu i svoje kolegy fotografy, hned ve druhé zásadě etického chování svatebního fotografa.

1. Pan Tisící e-mail

Pan „Tisící e-mail“ je druh zákazníka, se kterým musíte komunikovat mnohem více času, musíte odpovídat na stovky neobvyklých otázek, o všem ho ujišťovat, všechno mu vysvětlovat opakovaně a víc do detailů. Můj osobní rekord je výměna 201 e-mailů s jedním klientem, plus dvě osobní setkání (všechna komunikace se týkala jedné svatby). Musíte se ho opakovaně ptát na stejné věci, než vám dá uspokojivou odpověď, na každou jeho zprávu čekáte týden. Věky čekáte na zaplacení objednávky. Výsledné fotografie mu musíte posílat znovu a znovu, a to i po roce i po pěti letech, protože je stále někde ztrácí.

2. Pan Nějak-to-dopadne

Tento typ zákazníka nechce nic plánovat, však ono to už nějak dopadne. Na poslední chvíli si ale uvědomí, že svatba se sama nenaplánuje, to už je ale pozdě. Podle toho pak svatba vypadá, všechno probíhá chaoticky, může to mít pak bohužel negativní dopad i na kvalitu svatebních fotografií.

3. Pan Arogantní

Svatební fotograf je nádeník, který udělá přesně to, co si Pan Arogantní přeje. Pokud fotograf udělá nějakou chybičku, nedostane ani korunu. S fotografem se nemluví, fotograf jen poslouchá (nejdřív ale fotograf musí počkat, než Pan Arogantní domluví se svými přáteli na telefonu). Uzavření rezervace na svatební focení není nic víc, než uzavření obchodu – takže není potřeba žádné povídání, ani ukázky fotografií, stačí vytáhnout fotografovu smlouvu, vyškrtat pár nevyhovujících paragrafů a podepsat.

4. Pan Udělej-mě-hezkým

Lidé, kteří jsou nespokojení se svým vlastním vzhledem. Nedělají si ale žádné obavy, protože fotograf přece všechno vyretušuje a udělá z nich úplně jiného člověka. Požadují fotit pouze z jedné, „té hezčí“ strany. Mají nadstandardní požadavky na úpravu fotografií. Nejlépe by chtěli dostat všechny nafocené fotografie, včetně neupravených formátů RAW. A pak by si z nich chtěli vytvořit vlastní výběr fotografií a přesně specifikovat, co by se na nich mělo vyretušovat.

5. Pan Chci-slevu

První, co vám pan Chci-slevu řekne do telefonu, je, jestli by nemohl dostat nějakou slevu (aniž by k tomu měl nějaký důvod). Celou dobu na vás zkouší smlouvací taktiky, před svatbou, během svatby i po svatbě. Všechno by chtěl dostat nejlépe zadarmo.

Vaše zážitky s klienty

A co vy? Narazili jste někdy na klienty, se kterými bylo obtížné spolupracovat? Pokud fotíte delší dobu, věřím, že ano. Dřív nebo později to přijde. Dejte vědět svoji zkušenost v komentáři ;-)

Na podobné téma jsem napsal

Sdílejte prosím!

Štítky: , ,

Blog svatebního fotografa » Úvahy svatebním fotografům
14. 1. 2020, aktualizace 13. 7. 2020
Autor: svatební fotograf Petr Doležal

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments