svatební fotograf

Jak poznat problematického klienta hned z jeho 1. zprávy

Jak poznat potenciálně nevyhovujícího klienta už z jeho první zprávy?

Jeden problematický klient zabere fotografovi tolik času jako deset běžných klientů. Pokud máte to štěstí si svoje klienty vybírat, určitě dáte přednost raději klientům, se kterými je radost spolupracovat. Říká se, že co nás nezabije, to nás posílí. Pokud ale nejste fotograf masochista, který rád přijímá složité výzvy pro zvýšení hladiny adrenalinu, pak budete chtít vědět, jak problematické klienty rozeznat co nejdříve, abyste se jim mohli vyhnout.

Typy obtížných klientů jsme rozebírali v jiném článku. Tentokrát se zaměříme na znaky problematických zákazníků v písemné komunikaci, když nám píšou e-mail, zprávy přes Messenger, WhatsApp, atp.

Znaky problematických klientů v e-mailové komunikaci

Nejdříve ocituji, jak vypadá takový běžný e-mail mých budoucích zákazníků:

Dobrý den, pane Doležale,

zaujaly nás Vaše svatební fotografie a rádi bychom se zeptali, zda byste měl chuť a čas nafotit naši svatbu 1. 8. 2020, která se bude konat v Břevnovském klášteře v Praze? Měli bychom zájem o celodenní balíček č. 2.
Předem vám děkuji za odpověď a přeji příjemný den.

Markéta a Jonáš

Super. Ze zprávy jde vidět, že viděli moje fotografie, že dokonce zkoukli ceník. Napsali mi přesné datum i místo svatby, dali si záležet na formální podobě zprávy, je tam oslovení, diakritika, odsazení, všechno, jak má být. Dokonce se podepsali přátelsky křestními jmény.

A teď e-mail od lidí, se kterými se na focení pravděpodobně nedomluvím:

Dobry den,shanim nekoho,kdo by nam nafotil svatbu 6.6.2020.Nabidnete prosim cenu.S pozdravem
Bc. Novak

Sent from my iPhone

Proč se tento druhý e-mail řadí do kategorie fotografe-kývni-a-budeš-zatracen? Věnujte pozornost následujícím znakům:

  • Z e-mailu jde jasně vidět, že si tazatel nedal nejmenší práci přečíst základní informace na webu, nepodíval se ani na ceník (v době, kdy jsem ho měl zveřejněný a dobře viditelný), ve skutečnosti nečetl vůbec nic.
  • Jedná se o hromadnou poptávku, kopírovanou a rozesílanou více fotografům, u které se tazatel ani nenamáhal připsat oslovení konkrétního adresáta. Stát se může i to, že v adrese příjemců uvidíte konkrétní e-mailové adresy dvaceti dalších adresátů… Další podobné hromadné e-maily začínají frázemi typu:
    • „Hledám někoho, kdo by nafotil…“
    • „Poptávám fotografa na svatbu…“
    • „Pošlete mi cenovou nabídku…“
  • Poptávající osoba vůbec nezmínila, jestli ji zaujaly moje fotografie. Ne že bych si na to potrpěl (opravdu ne), ale zkušenost mi říká, že poptávající, kteří nezmínili moje fotografie v prvním e-mailu, se většinou nestali mými klienty.
  • Z e-mailu je jasně vidět, že „potenciální klient“ je cenově orientovaný, nejspíš se domluví na focení s tím svatebním fotografem, který nabídne nejnižší cenu, nehledě na kvalitu fotografií.
  • Zvýšenou pozornost si zaslouží i to, že celý e-mail je napsaný neformálně bez diakritiky, z mobilu, pravděpodobně v rychlosti, bez patřičného vyjádření úcty k cizímu adresátovi.
  • Od problematických klientů přicházejí nestandardní požadavky obvykle už v prvním nebo ve druhém e-mailu. 
  • Pomyslným vykřičníkem může být i přemíra nestandardních otázek, které přicházejí už v prvních e-mailech.

Další podobná zpráva:

Dobrý den, budeme mít svatbu a hledáme fotografa. Pošlete mi prosím ukázky vaší práce a ceny do e-mailu.

Zkušenosti komunikace s vašimi klienty

Obdrželi jste někdy od lidí nějakou kuriózní zprávu? Komunikujete raději přes e-maily nebo osobně? Cokoliv vás napadá k písemné komunikaci s klienty, dejte vědět v komentáři ;-)

Zajímavé reference

Na podobné téma jsem napsal

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments