svatební fotograf

Fotografování křtin – těžší než svatba?

Proč si myslím, že je fotografování obřadů křtů těžší než focení svatebních obřadů? Jaké jsou rozdíly a shody při focení křtin a svateb?

Fotím křtiny a považuji to za ještě obtížnější disciplínu než fotografování svatebního obřadu. Většina překážek, se kterými se setkáváme při focení svateb, jsou stejné i při křtinách, ale při křtinách je těch překážek ještě o něco víc. 

Obtížnost fotografování křtin

Jaké jsou nepříjemnosti focení křtu dítěte?

Málo světla při focení křtin

Křtiny se odehrávají v kostelech. Ve spoustě kostelů je pro focení nedostatek světla. To klade nároky na techniku (nutnost vysokého ISO s přijatelnou mírou šumu, světelný objektiv nebo výkonná stabilizace).

Používání blesku je v některých kostelech zakázáno. I kdyby bylo povoleno, je těžko proveditelné. Ideální použití blesku je odrazem od stěny nebo od stropu, příp. s použitím vzdálenějšího externího blesku. V kostelech je ale strop tak vysoko, že odraz světla blesku bývá nemožný, o sloup to také často nejde. Jediná možnost by tak byla používat přímé světlo bez odrazu. A to není kvůli malému zdroji světla a kvůli směru světla ideální. Nehledě na to, že blýskat lidem přímo do očí není úplně to, co by si každý přál.

Blýskání je také nevhodné kvůli důstojnosti obřadu. Křtiny bývají komorní a intimní rodinnou událostí, s patřičnými církevními náležitostmi. Přeměnit tento rituál na divoký cirkusový ohňostroj značí ignoranci fotografa. Nejde jen o to, zachytit co nejlepší snímek. Fotograf, stejně jako na svatbách, by se měl řídit určitými zásadami etického chování.

Fotografování křtin v kostele sv. Františka z Assisi
Fotografování křtu v pražském kostele sv. Františka z Assisi

Málo prostoru při křtění

Jedna z největších obtíží při focení křtu je málo prostoru pro fotografa. Týká se to zejména okamžiků, kdy probíhá vlastní křest. Ke křtitelnici se postaví celebrant a kmotr s dítětem, mohou být ale povoláni i všechny přítomné děti, rodiče, ministrant a všichni hosté. Kolem křtitelnice je tak spousta lidí, všichni se snaží něco vidět, kolem křtěného dítěte bývá mnoho rukou.

Situace je někdy ještě náročnější, když křest probíhá pro více než jedno dítě. Když jsem fotil hromadný křest čtyř dětí a všechny čtyři rodiny si mě najaly jako jediného fotografa, bylo to ještě dobré, protože jsem měl pro focení relativně dost místa. Když se ale sejde více rodin a já fotím křtiny jen pro jednu z nich, je situace opět o něco těžší, protože pak se musím s dalšími fotografy (často amatéry, kteří ne vždy vnímají lidi kolem sebe) střídat ve focení podle toho, k jaké rodině kněz zrovna promlouvá.

Nepředvídatelnost – Křest vs. svatba

Ačkoliv má křest svá neměnná pravidla, obřad od obřadu vypadá poměrně různě, v závislosti na konkrétním kostelu a knězovi. Řekl bych, že civilní svatební obřady jsou si vzájemně více podobné, takže fotograf má možnost být lépe připravený na svatbu než na křtiny.  Kněz se chová více spontánně, reaguje na situaci před sebou,  přizpůsobuje se aktuálnímu dění. Oddávající na svatbě často jen odříká předepsaný text, lidé jsou vyzváni k postavení nebo sednutí ve striktně určených okamžicích, atp. Před prvním novomanželským polibkem na svatbě už celkem přesně vím, odkud budu fotit a jak bude záběr vypadat. Při křtu, před použitím křestní vody, přesně nevím, odkud bude nejlepší záběr, musím reagovat až v poslední chvíli podle otočení dítěte, kterým směrem má obličej, kde stojí rodiče, kmotři, atp.

Křtitelnice je v různých církevních stavbách postavená na odlišných místech. Její umístění vůči pozici rodičů a dalším svatebním hostům je různé. Pokud fotograf ve stejném kostele ještě nefotil, musí umět improvizovat podle okamžité situace.

Děti se chovají méně předvídatelně než dospělí u svatebního obřadu. Na svatbě už celkem dokážete odhadnout, na kterou stranu se snoubenci otočí při výměně prstenů nebo se s nimi můžete i předem dohodnout. Naopak dítě vám otočí hlavu tváří na tu nejméně vhodnou stranu od objektivu a je mu jedno, jestli ze křtin bude mít nějaké fotky nebo nebude.

Křest se pro fotografa neopakuje

Pro fotografování křtu platí to samé jako u focení svatby (a dalších reportáží): událost se neopakuje. Buď to vyfotíme, nebo ne. Druhý pokus není. 

Fotografická technika na focení křtin by měla být především spolehlivá. Aby existovalo záložní řešení pro případ náhlé technické poruchy jednoho z přístrojů (tzn. zejm. mít dva fotoaparáty) a aby se fotografie pro jistotu zaznamenávaly na dvě paměťové karty.

Fotograf musí být při focení křtin soustředěný a stále připravený. Samozřejmě by měl znát dobře ovládání svého fotoaparátu, aby dokázal bez dlouhého nastavování vyfotit rychlé neopakovatelné okamžiky.

Fotografova znalost průběhu obřadu křtu

Téměř každý dospělý člověk už v životě navštívil nějakou tu svatbu, často i mnohem více než jednu. Troufnu si ale říct, že existuje spousta lidí, která se ještě nikdy nezúčastnila obřadu církevního křtu. Těžko může fotograf nafotit nějakou reportáž, když nezná průběh události, jak se má v kostele chovat, atp. I proto může být nafocení křtin pro mnoho lidí složitější než focení svatby. Pokud se chystáte na vaše první focení křtin, prostudujte si dopředu, co křest vlastně znamená, jaké jsou náležitosti křtu a posloupnost událostí. Tady najdete dalšího průvodce křestními obřady v římskokatolické církvi.

Více informací o fotografování křtin.

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments