svatební fotograf

Fotozastávka II. – ořezem za lepší kompozicí

Fotografování siluet. Použití ořezu ke zlepšení kompozice svatební fotografie. Použití rámování v kompozici fotografie. Převod do černobílé podoby.

svatebni fotograf Praha

Co je to Fotozastávka?

Fotozastávka je zastavení nad jednou ze svatebních fotografií. Doprovodný text odhaluje příběh, který stál za vytvořením fotografie v době focení, popisuje kompozici, technické údaje a informace o úpravě fotografie. Vybraná fotka může být obyčejná, na tom nezáleží. Důležité je povzbudit čtenáře k tomu, aby se začal dívat na fotografie delší dobu než pár vteřin. Další informace o Fotozastávce.

Příprava na fotografování

Fotografie vznikla v zámeckém parku Ctěnice (u hotelu The Granary). Tady jsem měl s přirozeným světlem dvě základní možnosti, jak fotit. Buď tímto směrem, kdy postavy nevěsty a ženicha byly ve stínu, pozadí světlé, takže jako siluety. Nebo jsem mohl projít kolem novomanželů na opačnou stranu a fotit z druhé strany tradičnějším způsobem, kdy postavy byly pěkně osvětlené sluncem a pozadí tmavé. Proč jsem vybral tuhle variantu? Nevybral, vyfotil jsem téma z obou stran, nebyl čas ztrácet čas a rád na svatbě využiji každou rychlou variantu. Věděl jsem už dopředu, že z této strany převedu siluety do černobílé podoby, je to stejné schéma jako fotit siluety před světlým oknem. Z druhé osvětlené strany vznikly barevné fotografie. Takže klienti dostali dvě dost odlišné varianty bez nutnosti přemisťovat se z místa na místo. Ale samozřejmě jsme pak nafotili i spoustu jiných svatebních fotografií na dalších místech…

Ořezem za lepší kompozicí fotografie

Kompozici fotografie jsem později vylepšil větším ořezem, jak můžete vidět dole v porovnání fotografie před úpravou/po úpravě. Původní fotografie byla nudná středovka, s hlavním motivem přímo uprostřed. Dalo by se to přežít, ale celá fotografie byla zleva doprava nevyvážená. Na levé straně se nacházel silnější strom, oproti tomu na pravé straně byl prázdný nezajímavý prostor, který nedokázal symetrickou kompozici vyvážit. Mnohem lepší řešení byl právě ořez, kdy se vzájemně balancují strom na levé straně a novomanželský pár. Novomanželé tím navíc získali příznivější pozici v pravé třetině (chcete-li zlatém řezu) fotografie (oproti původnímu nudnému středu).

Rámování a hloubka fotografie

Novomanželé jsou zvýraznění sbíhajícími se liniemi cesty a můstku, linie vedou přímo k tomu, co je na fotografii nejdůležitější – k jejich obličejům – v okamžiku, kdy se blíží polibek.  O rámování shora se na délku celé fotografie postaralo tmavé listí. Prostorovost snímku dodává rozdíl ve vzdálenosti objektů vůči objektivu: nejkratší je vzdálenost postav, následuje strom vlevo, pak strom vpravo, vzadu je svah. Prostor výrazně prohlubuje i ubíhající perspektiva můstku.

Při fotografování siluet je obzvlášť důležité, aby obrysům postav neškodil nějaký podivný nerozpoznatelný tvar. Např. u ženichů může podivně vypadat obrys korsáže na saku. Je vhodné, aby ruka nevěsty neprotínala ženichovi krk. Všechny podobné typy černých srostlic nevypadají zkrátka dobře a divák má pak problém s určením, co na fotce vlastně vidí. Při bližším podívání zjistíte, že na prezentované fotografii měla nevěsta dlaň ruky na krku ženicha. Stačilo by např. zvednout jeden její prst a už by tam rázem něco podivného nepřípustně trčelo z krku ženicha. Tohle je potřeba si při focení ohlídat.

Technické údaje ke svatební fotografii

  • 1/250
  • f/4,5
  • 42 mm
  • ISO 2500
  • EF 24-70mm f/2,8L II USM
  • Canon EOS 5D Mark IV
  • bez blesku

Mohlo by se zdát, že hodnota ISO už je příliš vysoká, na moderních full-frame přístrojích je ale použitelná bez problému. Navíc jsem věděl, že budu fotografii převádět do černobílého podoby, kde by mi nevadila ani vyšší míra šumu.

Úprava svatební fotografie

Adobe Lightroom Classic CC

Dvěma rozhodujícími kroky byly převod do černobílé a výrazný ořez. Abych se vyhnul symetrii, umístil jsem pár do pravé třetiny a nerovnováhu vybalancoval stromem nalevo.

Svatební fotografii jsem dodal klientům spolu s několika sty dalších fotografií z celého svatebního dne.

Rámování kompozice svatební fotografie
Původní fotografie před úpravami
svatebni fotograf Praha
Svatební fotografie po úpravách

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments