V článku jsem popsal nastavení, které používám ve svých zrcadlových fotoaparátech Canon pro fotografování svateb.
Události svatebního dne plynou rychle za sebou a často se v průběhu mění i podmínky pro fotografování. Proto je pro svatební focení charakteristická potřeba rychlých změn nastavení fotoaparátu. V dnešní době je možné fotoaparáty přizpůsobit pro potřeby každého jednotlivého fotografa, aby posléze nastavování v průběhu fotografování bylo velice rychlé a jednoduché. Na jedno místo lze uspořádat nejčastěji používané položky menu. Fotograf si může nastavit i svoje vlastní uživatelské režimy snímání. To se pro reportážní svatební focení velice hodí.
Moje nastavení fotoaparátů odpovídá tomu, že dávám přednost rychlosti před přesností. Proto chci vybírat pouze mezi základními ostřícími body. Proto expoziční hodnoty měním po půl kroku EV, ne po třetině. Proto volím automatické ISO, často fotím v kreativním poloautomatickém režimu priority clony, fotím do RAW a využívám výhody uživatelských režimů snímání.
Tento článek jsem psal ve své době pro zrcadlovky. Novější článek o nastavení bezzrcadlovek najdete tady.
Režimy ostření
Režimy ostření (činnost AF) používám na svatbě dva:
- jednorázové ostření (One Shot, AF-S)
- kontinuální ostření (AI Servo, AF-C)
Téměř vždy používám jednorázové ostření. Na kontinuální ostření přepínám obvykle jen při ostření na rychle se pohybující objekty: svatebčané přicházející směrem ke mně do obřadní síně, nevěsta přicházející k oltáři, běhající děti nebo pejsci, nevěsta & ženich v běhu, atp.
Pro zahájení ostření používám jak klasické přední tlačítko spouště, tak i zadní tlačítko aktivace AF (AF-ON). Pokud netušíte, k čemu je zadní tlačítko aktivace AF dobré, doporučuji si o tom něco vyhledat (koukněte na konci článku do vložených referencí).
Dříve jsem experimentoval s focením v neustálém módu kontinuálního ostření, ale přestal jsem ho používat už i proto, že při kontinuálním ostření se nezapíná pomocné ostřící světlo externího systémového blesku (AF Assist Lamp).
Režim řízení
Naprostou většinu času používám kontinuální tiché snímání (3 snímky za sekundu). Potřebuju být spíš tichý – nenápadný. Pokud fotím více fotek za sebou např. kvůli mrkání lidí, tak rychlý kontinuální režim (7 snímků za sekundu) je pro mě až příliš rychlý (při mrknutí zachytí dvě fotky za sebou zavřené oči, tj. špatně, chci aby alespoň jedna fotka byla s otevřenýma očima).
Rychlý kontinuální režim používám v situacích, kde je potřeba hodně fotografií v krátkém čase, např. při hodu svatební kyticí, při propíchnutí balónku jehlou, vypuštění holubic, výskoku lidí, atp. Samozřejmě je potřeba mít paměťovou kartu s rychlým zápisem, aby se vám nestalo, že se po pěti fotkách zaplní kapacita vyrovnávací paměti (bufferu) – a pak by se rychlost snímání výrazně zpomalila.
Automatické ISO v závislosti na délce závěrky
Pokud nevíte, jak funguje automatické nastavení hodnoty ISO, doporučuji si o tom vyhledat více informací (vložil jsem odkaz do referencí pod článkem). Funkci AUTO ISO používám v režimu snímání Priorita clony. U pokročilejších fotoaparátů lze určit maximální hodnotu ISO nastavovanou automatem. Co je ještě důležitější, lze určit minimální rychlost závěrky. Může např. nastat situace, že při manuálním nastavení clony se automaticky dopočítá čas závěrky 1/30. Pokud ale pro automatické ISO nastavíte, že nechcete, aby byl čas závěrky delší než 1/60, čas závěrky se prodlouží na předem požadovanou minimální rychlost 1/60 a hodnota ISO se také zvýší automaticky (v tomto případě se zdvojnásobí, neboli zvýší o 1 EV). Čas závěrky se nezkrátí pouze v případě, kdy hodnota ISO už dosahuje předem stanovené maximální hodnoty, takže se ISO nemůže dál zvyšovat.
Osobně v současnosti používám tyto přednastavené hodnoty pro automatickou citlivost ISO:
- automatický rozsah: 100 až max. 12.800
- minimální rychlost závěrky: 1/250 – ručně zadaná hodnota (lze také nastavit automaticky stanovenou hodnotu podle okamžité ohniskové vzdálenosti objektivu)
Nastavení pro paměťové karty
Pokud má fotoaparát sloty na dvě paměťové karty, dobrá možnost ukládání fotografií je podle mě do formát RAW + záloha ve formátu JPG na druhou paměťovou kartu. Uložená data (svatební fotografie) jsou to nejdůležitější, co fotograf na svatbě vytváří, proto si zasluhují zvýšenou péči a pozornost. Vždy nakupuji karty renomovaných výrobců (SanDisk) u osvědčených prodejců. Zatím se mně (ani nikomu, koho znám osobně) nestalo, aby se uložené fotografie nějakým způsobem poškodily (minimálně obnova dat pomohla). Několikrát se mi ale během svatebního fotografování objevila chyba zápisu dat na moji zálohovací kartu ve druhém slotu. Výskyt takové chyby mi bohužel znemožnil pokračovat v práci, než jsem kartu vysunul a zasunul zpět (při první takové situaci jsem hned netušil, co udělat, abych mohl pokračovat ve focení). Když fotíte důležitou reportáž, je to závažná věc a znovu to jen podtrhuje potřebu mít alespoň jeden další záložní fotoaparát, který je možný bez meškání nasadit do akce v případu nouze.
Režimy snímání
Prakticky používám jen manuální režim M (většinou v interiérech spolu s bleskem) a uživatelské režimy snímání C1, C2, C3 odvozené od režimu priority clony Av.
Uživatelské režimy snímání C1, C2 a C3
V profesionálních fotoaparátech existují tzv. uživatelské režimy, které jsem v začátcích přehlížel jako nadbytečnou funkci. Brzy jsem ale pochopil, že uživatelské režimy nabízejí skvělou funkcionalitu, která usnadní ovládání i ušetří čas. Na fotoaparátu Canon 5D Mark IV mám tři uživatelské režimy a vůbec bych se nezlobil, kdyby jich bylo ještě o jeden nebo dva více.
Uživatelské režimy jsou schopné uložit vaše oblíbené nastavení fotoaparátu tak, aby bylo připravené pro okamžité použití bez nutnosti zdlouhavého přenastavování. Stačí kdykoli otočit voličem režimů (horním kolečkem). Rázem se fotoaparát přepne do uloženého módu fotografování a načte všechna uložená nastavení, kterých může být opravdu mnoho.
Osobně používám uživatelské režimy fotografování pro konkrétní typické situace na svatbě. Režimy je vhodné uložit v pořadí C1, C2, C3 sestupně od nejvíce používaného po nejméně používaný, protože C1 vyžaduje nejmenší pohyb otočení voliče režimů (C1 je nejblíže k manuálnímu režimu snímání, který často používám) a C3 vyžaduje nejdelší pohyb (je umístněný nejdále od manuálního režimu snímání).
Uživatelský režim snímání C1
Uživatelský režim C1 používám vedle manuálního režimu jako svoje dva nejběžnější režimy snímání na svatbách. V režimu C1 mám uložený režim snímání s prioritou clony a s automatickým nastavením ISO. Výchozí clonové číslo mám nastavené na hodnotě 2.8, nejmenším clonění pro moje zoomové fotoaparáty.
Uživatelský režim snímání C2
Do režimu C2 jsem si nastavil režim priority clony, kontinuální režim ostření s větší hloubkou ostrosti na clonění f/4. Takové nastavení typicky využiju při příchodu nevěsty a dalších lidí k obřadu.
Nerad přenastavuji režim ostření samostatně, protože jednak bych musel použít tři ovládací prvky (prvním tlačítkem aktivuji spící fotoaparát, druhým tlačítkem spustím změnu nastavování režimů ostření a kolečkem pak musím ještě najít správný režim ostření, přecházím přes nepoužívaný AI Focus). A jednak mám tendenci v zápalu akce zapomenout, že jsem režim ostření změnil a nevrátil bych ho zpátky, až bych to potřeboval. Při otáčení voliče režimů stále vidím podle otočení kolečka, ve kterém jsem režimu – riziko zapomenutí je menší.
Výhody uživatelských režimů snímání:
- šetří čas
- zjednodušují práci při hledání požadovaného nastavení
- snižují riziko, že zapomenete nastavení vrátit do původního stavu
Uživatelský režim snímání C3
Režim C3 používám při svatebním fotografování večer, při párty tančení s divokým rozmáznutím světel. Proto mám zde uložený manuální režim snímání, dlouhý čas závěrky, velké zaclonění a minimální ISO hodnotu. Můj režim C3 používám spolu se systémovým bleskem.
Nastavení vlastního menu
Ve fotoaparátu mám možnost vytvoření vlastního menu, kam jsem si zařadil moje nejčastěji nastavované položky. Kdybych si je nezařadil do vlastního menu, musel bych je vždy hledat v celém rozsáhlém menu mezi všemi možnostmi, takhle je mám naštěstí všechny na jednom místě. Nastavil jsem si, aby se mi vlastní menu otevřelo vždy jako první okno při otevření menu, nemusím tak vůbec procházet další záložky.
Nejčastěji používám (1. záložka mého menu):
- Ovládání blesku Speedlite (když chci používat pomocné zaostřovací světlo externího blesku, ale nechci, aby blýskal – takže ho nemůžu vypnout přímo v ovladači blesku)
- Uživatelské režimy snímání (C1-C3)
- Datum/čas/pásmo
V druhé záložce vlastního menu mám položky, které v žádném případě nechci spustit omylem (dotykový displej zvyšuje riziko nevědomých stisknutí), proto jsem je pro jistotu přiřadil do hůře přístupného místa – do druhé záložky:
- Funkce záznamu na paměťové karty (že na hlavní kartu ukládám RAW, na záložní kartu JPG)
- Formátovat kartu (fotografie z paměťových karet nikdy nemažu, paměťové karty vždy rovnou formátuji)
Rychlý průchod dalšími položkami menu
- doba prohlídky vyfoceného snímků – vypnuto (když se potřebuju podívat na poslední snímek, otevřu si ho manuálně přes tlačítko přehrávání, má to výhodu, že si mohu fotografii rovnou zobrazit i ve zvětšení)
- zvukový tón – samozřejmě vypnutý
- uvolnit závěrku bez karty – vypnuto
- vyvážení bílé – AUTO (AWB, resp. priorita bílé)
- barevný prostor – sRGB (neovlivní RAW)
- Picture Style – Standardní
- všechna potlačení šumu – vypnutá
- expozice dotykem – povolená (např. při focení s fotoaparátem nad hlavou ostřím a fotím jen dotykem na displeji)
- počet volitelných AF bodů – omezil jsem na 9 hlavních AF bodů (přestože jich fotoaparát nabízí desítky), aby se mi výběr ostřícího bodu při reportáži urychlil
- kroky úrovně expozice – 1/2 – opět abych urychlil změny nastavení expozice, 1/3 je pro mě zbytečně malý krok
- kroky nastavení citlivosti ISO – 1/1 – opět rychlejší než nastavovat ISO po původní 1/3 kroky
- směr otáčení při Tv/Av – Obrácený směr – v důsledku se chová otočný hlavní ovladač stejně v manuální režimu snímání i v poloautomatickém režimu – při otočení ve směru hodinových ručiček vždy snižuji zaclonění, lidově „zesvětluji fotku“. Stejným způsobem se chová i zadní kolečko rychloovladače – ve směru hodinových ručiček prodlužuji čas závěrky v manuálním režimu nebo „zesvětluji fotku“ korekcí expozice. Oba otočné ovládací prvky se tak chovají hezky konzistentně a to i v různých režimech snímání.
Fotíte svatby s jiným nastavením? Sdělte nám svoje postřehy dole v komentářích.
Zajímavé reference
- Typy ostření na zrcadlovce – jaký vybrat na co?
- K čemu je dobré AF-ON?
- When, and when NOT to use Auto ISO!
- How I Learned to Stop Worrying and Love Auto ISO
Blog svatebního fotografa
»
Fotografická technika pro svatební fotografy
16. 4. 2019, aktualizace 9. 7. 2021
Autor:
Svatební fotograf Petr Doležal
Výborný článek!!! Přesně to co hledám, když teď nastavuji můj nový foták nikon D7500. Děkuji
Honzo, děkuji moc za komentář a zpětnou vazbu. Pokud moje články někomu pomůžou, jsem jedině rád, proto je píšu :-) Přeji spoustu skvělých fotek!