SWOT analýza pro fotografy – využijte své silné stránky

Co je to SWOT analýza? Jak mohou SWOT analýzu využít fotografové? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby?

Co je to SWOT analýza?

SWOT analýza je jednoduchá strategická metoda, která analyzuje prostředí konkrétní firmy nebo postavení podnikatele na trhu. Získané poznatky se využívají k určení možností dalšího rozvoje. Název SWOT je zkratkou, která vychází z prvních písmen anglických slov:

  • Strengths (Silné stránky)
  • Weaknesses (Slabé stránky)
  • Opportunities (Příležitosti)
  • Threats (Hrozby)

Jak mohou SWOT analýzu využít fotografové?

My fotografové můžeme SWOT analýzu využít stejně jako firmy a jiní podnikatelé. Musíme se zamyslet nad tím, jaké máme v současnosti silné a slabé stránky. Z těch můžeme odvodit naše příležitosti a hrozby. Analýza nám pomůže lépe si všechno uvědomit, eliminovat největší problémy a naplno využít silné stránky v náš prospěch.

swot analýza pro fotografy
Silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby: klasická tabulka SWOT analýzy

1. Silné stránky (Strengths)

Popřemýšlejte nad sebou a napište pět až deset věcí, ve kterých si myslíte, že máte výhodu nad některými jinými fotografy. Během minuty to nezvládnete, zkuste přemýšlet opravdu delší čas, alespoň deset minut. Silné stránky mohou být třeba:

  • jemné (měkké) dovednosti (umíte lidem vykecat díru do hlavy, zvládáte deset nocí za sebou nespat a upravovat fotografie, nestydíte se fotit akty ad.)
  • tvrdé dovednosti (umíte pracovat s ateliérovými světly, umíte vypracovat kvalitní grafický návrh fotoknihy, umíte ve Photoshopu prodlužovat lidem nosy, ad.)
  • jazykové znalosti (mluvíte korejsky, skotskou gaelštinou, kiňarwandštinou a jazykem Khmerů)
  • zkušenosti (žili jste v Papui-Nové Guineji, znáte papujsko-novoguinejské kulturní zvyky a fotili jste papujsko-novoguinejské svatby)
  • bydliště (žijete v málo konkurenčním místě v horské chatrči nebo máte kolem sebe krásné fotogenické prostředí deštného pralesa, ad.)
  • věci týkající se vaší fotovýbavy (vlastníte sto fotoaparátů a tisíc objektivů)
  • vaše hobby (rád pouštíte draka, létáte s letadýlky a drony)

2. Slabé stránky (Weaknesses)

Opět se zamyslete a napište alespoň pět až deset vašich nejslabších stránek, ve kterých můžete zaostávat za konkurencí.

  • věci týkající se vaší fotovýbavy a financí (fotíte jen na mobil a nemáte peníze na pořízení fotoaparátu)
  • bydliště (bydlíte daleko od civilizace)
  • popularita/marketing/sociální sítě (nikdo vás nezná a nechce s vámi mluvit ani vlastní rodina)
  • jemné dovednosti (jste asociál, který neumí mluvit s cizím člověkem)

3. Příležitosti (Opportunities)

Tady už přichází zajímavější část. Jakmile jste si vypsali všechny vaše silné a slabé stránky, ke každé vaší silné stránce napište, jak byste ji mohli co nejlépe využít ve váš prospěch.

Uvedu příklad: Jako silnou stránku jsem si zapsal to, že bydlím v Praze (to může být zároveň i slabá stránka kvůli konkurenčnímu prostředí). Napadlo mě, že příležitost může být využití potenciálu městské architektury a historické části města na mých fotografiích. Někdy své silné stránky vnímáme jako samozřejmost. Ne každý fotograf v republice má ale tak dobrý přístup ke Karlovu mostu jako já, proč to tedy nevyužívat lépe a nezískat tím opravdovou příležitost vyniknout?

Pozn.: Při identifikování příležitostí a hrozeb bychom správněji měli brát v úvahu vnější prostředí. Např. změny zákonů týkající se fotografů, nové technologické produkty (bezzrcadlovky, drony, automatizace a umělá inteligence), fototoaparáty i software, módní trendy ve vašem fotografickém žánru, změny v konkurenčním prostředí, odstěhování zákazníků, atd. Pokud vás napadne cokoliv z vnějšího prostředí, co neovlivňujete přímo vy, zapište si to taky.

4. Hrozby (Threats)

Podobně jako v příležitostech: Nyní odvoďte hrozby z vašich slabých stránek.

Opět uvedu příklad: Jako slabou stránku jsem si kdysi napsal to, že nemám auto. Hrozba je taková, že budu těžko přijímat zakázky, které jsou ode mě ve větší vzdálenosti.

Vyhodnocení SWOT analýzy

A nyní to důležité, proč jsme to všechno dělali. Seznam vypsaných příležitostí nám přímo říká, na co se máme zaměřit, abychom využili svých silných stránek v konkurenčním boji a v rozvoji osobnosti fotografa. Předpoklad je takový, že nejspíš budeme úspěšnější, pokud se budeme zaměřovat na to, co dobře umíme a co nedokáže každý jiný fotograf, než na to, co může pohodlně dělat i každý jiný konkurent.

Nad seznamem hrozeb se můžeme ještě zamyslet a určit, jak nejlépe dané hrozby eliminovat. Když jsem psal, že mojí hrozbou bylo, že se nedostanu ke vzdálenějším zakázkám, můžu nevýhodu proměnit ve výhodu: Pokud nemám auto, nabídnu zákazníkům dopravu zdarma, když mi sami zajistí dopravu. Někteří lidé na to přistoupí raději, než aby jinému fotografovi platili vyšší cenu za benzín a čas dopravy. Nebo si to auto prostě koupím, a tím zcela eliminuji jednu ze svých největších slabých stránek/hrozeb.

Pokud se vám SWOT analýza líbí a vyzkoušeli jste si ji, dejte vědět do diskuze, budu rád za všechny příspěvky.

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments