Foto tipy – 10 méně známých tipů jak fotit zrcadlovkou

10 neotřelých foto tipů pro majitele zrcadlovek

1. Do hledáčku pravým okem nebo levým okem?

Když se podíváte jedním okem do hledáčku fotoaparátu, druhé oko můžete nechat otevřené a sledovat jím okolí. Záleží však na tom, jestli se díváte do hledáčku levým nebo pravým okem, jednou vám to půjde, podruhé ne. Záleží na člověku, každý má dominantní jiné oko.

S oběma otevřenýma očima můžete lépe reagovat na události v okolí, pozorovat objekty blížící se do záběru a vidět to, co by vám jinak mohlo uniknout.

Navíc může být nepříjemné otevřít po delší době oko, každým okem pak vnímáte světlo jinak. Dominantní oko lze zjistit různými způsoby (ukazování špičkou prstu na vzdálený objekt při zavřeném jednom oku, dívání se skrze kornout papíru). Nejlepší je ale vyzkoušet si to přímo u fotoaparátu.

Pokud se díváte do hledáčku levým okem, budete mít pravé oko sice zacloněné větší částí fotoaparátu, ale na druhou stranu si můžete fotoaparát stabilněji podepřít levým ramenem.

2. Mýtus crop faktoru

Znáte to, všude se mluví o tom, že např. 50mm po přepočtu na velikost kinofilmového políčka dává ekvivalent 81mm pro Canon fotoaparáty (50 x 1,61 APS-C). Může to být ale trošku zavádějící. Je pravda, že na plnoformátovém snímači bude s 81mm objektivem velikost záběru stejná jako na APS-C s 50mm (stejné úhly záběru). Opticky se ale snímek přece jen změní a to nemluvím o kvalitě ani šumu. S jinou velikostí senzoru a s jinou ohniskovou vzdáleností se totiž mění i hloubka ostrosti, v našem případě by byla na plnoformátovém snímači s 81mm hloubka ostrosti menší než na APS-C snímači s 50mm objektivem. Pokud bychom se chtěli přiblížit ke stejné hloubce ostrosti, musíme na plnoformátovém přístroji více přiclonit, tj. ekvivalentě vynásobit clonové číslo koeficientem 1,61.

3. Kombinace čtyř faktorů hloubky ostrosti

Když chcete ovlivnit hloubku ostrosti, záleží na velikosti snímače, vzdálenosti od objektu, ohniskové vzdálenosti a na clonovém čísle. No dobrá, ale jakou mají tyto 4 faktory váhu? Je některý důležitější než ostatní? Co když chci mít na fotografii iluzi největšího rozostření pozadí a mám (pro zjednodušení) jen dvě volby: použít 100mm f/2,8 nebo použít 50mm f/1,4. K problematice rozostření doporučuji přečíst článek Background blur vs focal length. Nápomocný může být i simulátor hloubky ostrosti.

4. Velikost hledáčku je různá

Velikost hledáčku fotoaparátů je různá. Nemluvím teď o procentuální velikosti pokrytí záběru, která se uvádí v každém podrobnějším popisu fotoaparátu. Pro někoho je to věc samozřejmá, pro jiného (kdo stále fotí jen s jedním fotoaparátem) to může být zajímavé zjištění. Např. Canon 1000D má zoufale malý hledáček oproti Canonu 7D, takže se s ním hůře manuálně ostří, nehledě na to, že je focení zkrátka méně příjemné. Full-framové zrcadlovky mají obraz v hledáčku větší. Koukněte na porovnání velikostí: DSLR Viewfinder Sizes.

5. Automatika při manuálním ostření

Canon má funkci, že při manuálním ostření blikne světélko ostřícího bodu v okamžiku, kdy v daném bodu přesně zaostříte. Zároveň může fotoaparát vydat zvukový tón, pokud je zapnutý. Takže i v manuálním režimu nám automatika napovídá o přesnosti zaostření.

6. Přesné ostření v režimu živého náhledu

Můžete využít živého náhledu na LCD displeji. I amatérský Canon 1000D umí zvětšit snímaný obraz ve dvou krocích na pětinásobek a desetinásobek, přičemž si můžete zvětšit libovolný výsek, pohodlně zaostřit (třeba na stativu) a pak bez obav fotit. Takže žádné hádání, kde asi je teď zaostřeno a spoléhání na štěstí.

7. Jak nerozostřit noční fotografie

  • Dejte fotoaparát na dostatečně těžký stativ (aby neskákal ve větru).
  • V pokročilých volbách nastavte blokaci zrcátka (zabrání rozechvění z jemných vibrací).
  • Použijte dálkovou spoušť (kabel nebo bezdrátovou) nebo časovou samospoušť (třeba 2 vteřiny)
  • Nehýbejte se (hlavně nedupejte), zastavte dech (tohle je jen vtip).
  • Raději vypněte stabilizátor, některé přístroje mají problém při současném použití stativu i stabilizátoru. Stabilizace pak může fungovat kontraproduktivně, viz When NOT to Use Lens Stabilization a Image Stabilization.

8. Rekomponování fotografie po zaostření

Pravidlo „namáčkni spoušť do poloviny, posuň foťák ke změně kompozice a domáčkni spoušť“ můžete využít spíš jen u vyšších clonových čísel. Pokud fotíte portréty s velmi malou hloubkou ostrosti a ostříte na oči, pak raději neměňte kompozici. Ačkoli se to nemusí zdát důležité, nedopadá to dobře, protože vzdálenost od žádaného zaostřeného bodu se mění. (Problémy s ostřením). Takže ve výsledku budete mít místo ostrých očí na fotce tak maximálně vaše oči pro pláč…

9. Někdy se nedíváme plně rozevřenou clonou

Vždycky jste si mysleli, že hledáčkem zrcadlovky vidíte přesně to, co budete mít na fotografii? Tentokrát narážím na hloubku ostrosti. Nejspíš už dávno víte, k čemu slouží tlačítko kontroly hloubky ostrosti, takže si umíte nasimulovat zobrazení větší hloubky ostrosti s nastaveným vyšším clonovým číslem. Nechme ale toto tlačítko stranou a podívejme se na nižší clonová čísla u více světelných objektivů, např. 1,4 nebo 2. Myslíte, že přes hledáček koukáte na svět vždy nejvíce otevřenou clonou, tj. s nejmenší hloubkou ostrosti)? Omyl! Ve skutečnosti to, co vidíte, může mít hloubku ostrosti větší než výsledná fotografie! Můžete se o tom přesvědčit sami právě již zmíněným tlačítkem kontroly hloubky ostrosti, protože zjistíte, že zhruba do clonového čísla 2,8 a nižšího se s hloubkou ostrosti vůbec nic neděje (ani se neztmaví obraz)! Čtěte tady: tady pod kapitolou Focus screens.

10. Nesrovnalosti v histogramu RAW

Fotíte na RAW a myslíte si, že fotoaparát vám ukáže stejný histogram jako editační program v počítači? Nemusí tomu tak být. Záleží na tom, jaký máte na fotoaparátu nastavený Picture Style (styl zobrazení náhledů fotek). Může se stát, že histogram na fotoaparátu vám bude zobrazovat přepaly (stejně tak blikající bílá místa na fotografii), ale jakmile RAW zobrazíte např. v Lightroomu, přepaly vidět nebudou. Proto doporučuji fotit na některý z méně sytých barevných režimů (např. neutrální nebo věrný).

Mimochodem, určitě už víte, že když fotíte v RAWu na černobílý režim, fotografie se sice v náhledech na displeji zobrazují černobíle, ale ve skutečnosti se ukládají i informace o barvě…

Sdílejte prosím!

Štítky: , ,

Blog svatebního fotografa » Úvahy svatebním fotografům
11. 3. 2013, aktualizace 12. 7. 2020
Autor: svatební fotograf Petr Doležal

Odebírat
Upozornit na
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments